Projekterade tågfärjor, som aldrig byggdes

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan

Re: Projekterade tågfärjor, som aldrig byggdes

Inlägg av peterpan »

Mistluren skrev: lör 21 nov 2020, 08:03
Risberg skrev: fre 20 nov 2020, 21:33
Mistluren skrev: fre 20 nov 2020, 21:06
Tror att det var just 1995 man (DSB) bytte namn och logga på de andra linjerna, förutom Helsingborg-Helsingör. Så det hela verkar gå ihop tidsmässigt.
Det kan Du rätt i, för det var faktiskt Scandlines A/S som 1996 övertog GT-Link. Skizzen är dock ursprungligen redan från 1993, enligt Morten Salicath i Dansk Færgehistorisk selskab.

Var danskarna först ute med den loggan? Scandlines blev ju till slut fem företeelser; 1. Scandlines A/S, som var tidigare DSB Rederivirksomheden, 2. Scandlines AB, som var hvad Sweferry bytte namn till, 3. Scandlines GmbH, som var hvad DFO bytte namn till, 4. Scandlines AG, det gemensamma tysk-danska bolag, med dansk GD och säte i Rostock, ägt av Scandlines A/S och Scandlines GmbH 50/50, och 5. Det gemensamma marknadsföringsnamnet för alla DSBs, DFOs och Sweferrys tidigare färjeleder. Detta hade föregåtts av ett tyskt förslag att Sweferry skulle ingå i Scandlines AG med 20%, och 40% hvardera på DFO och DSB. Det tyckte inte Sweferry var en rimlig fördelning, utan sålde sig till Stena Line. Tyskarna lurade för övrigt den danske GD'n totalt, när det var dags att rationalisera. Då var plötsligt alla tyskarna statstjänstemän, som inte utan vidare kunde sägas upp, så det var bara danskar som fick sparken vid nedskärningar. Man hittade sedan GD'ns bil på Öresundsbron i mellandagarna ett år, men man hittade aldrig GD'n.........
Året 1993 förekommer också på Scandlines egen historia.

https://www.scandlines.com/about-scandl ... es-history

Det finns dock en del tveksamma fakta där. Sidan är nog mer skriven som PR av någon PR-människa, än som historisk dokumentation.

Dels har man ju inte med Scandlines äldre historia, före trafiken över den dansk-tyska gränsen. Dels tror jag att det dansk-tyska holdingbolagets formella namn faktiskt var (är?) Scandferries i analogi med Sweferry.

(Efter att ha googlat fram uppgifter från det tyska bolagsregistret kan jag konstatera att det formella namnet fortfarande verkar vara Scandferries. Däremot tycks Forseas alla bolag ha bytt namn, oavsett om de tidigare haft Stena, HH-Ferries eller Scandlines i namnen.)
Scandlines historia med alla märkliga förgreningar från DFO, DSB, SJ, Sweferry, SFL, Öresundsbolaget, DSÖ, LB mm får ju TT-Linie/SJ/MTL/Saga-Linjen/TT-Saga-Line/TT-Line att framstå som en mild västanfläkt.
Det är ett stort problem när någon från rederiets PR-avdelning knåpar ihop en egen gravt förkortad/retuscherad historia och gör det till ”sanning” på hemsidan.
Här tycker jag att vi alla faktiskt gör ett riktigt bra jobb när vi tillsammans gräver, diskuterar och lyfter fram våra olika kunskaper och på så sätt till slut får en riktigt bra och komplett bild. Jag uppskattar verkligen dessa trådarna, och man lär sig mycket.

Vidare så kommer jag ihåg (Nu när det togs upp) att jag hört om den där stackars danske Scandlines chefen som försvann vid Öresundsbron. Blev det aldrig uppklarat?
Märkligt att det var danskarna som blev lurade till slut. Annars har man ju ofta uppfattningen att danskarna brukar ju de som till slut lyckas ”lura” andra till deras egen fördel i sådana samarbeten.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Bara i bildtexten, i själva texten står det korrekta årtalet 1998.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: lör 21 nov 2020, 10:11

Bara i bildtexten, i själva texten står det korrekta årtalet 1998.
Ja och i den svenska sidversionen finns ingen bildtext alls.

Men de fasta punkterna verkar vara att DSBs rederi urskiljdes 1995 och namnändrades 1997. Vad det namnändrades till 1997 förefaller mer oklart. Scandlines hemsida påstår Scandlines. Men jag håller Scandferries för mer troligt.

Sedan har vi varumärket som fört sitt eget liv. Tänkte man sig det till Tyskland redan 1993? - Det håller jag för otroligt. 1995 däremot tror jag på. Alltså inte direkt förknippat med namnändringen av själva rederiet, utan snarare avskiljandet från DSB i sig.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: lör 21 nov 2020, 08:58
Vidare så kommer jag ihåg (Nu när det togs upp) att jag hört om den där stackars danske Scandlines chefen som försvann vid Öresundsbron. Blev det aldrig uppklarat?
Inte hvad jag vet, men det antas väl allmänt att han hoppade i Öresund.
peterpan skrev: lör 21 nov 2020, 08:58
Märkligt att det var danskarna som blev lurade till slut. Annars har man ju ofta uppfattningen att danskarna brukar ju de som till slut lyckas ”lura” andra till deras egen fördel i sådana samarbeten.
Nja, danskarna är duktiga på att "lura" svenskarna, men av och till lurar de sig själva (detta kommer jag tillbaka nederst i detta inlägg). Bl.a. betalar danska medborgare, som arbetar i København och bor i Malmö endast skatt i Danmark, inte till hemortskommunen Malmö eller hemregionen Skåne, men har ändå inte rösträtt i Danmark, därför att de bor i "utlandet" - däremot har de efter tre år kommunal och landstingsrösträtt i Malmö resp. Skåne.

Men tyskarna är värre:

Obs! Nedanstående bör inte läsas av personer som är känsliga mot generaliseringar (inte fördomar) om nationaliteters särdrag eller mot inlägg som inte strikt handlar om sjöfart:

1. Femern Bælt-förbindelsen. Den fasta förbindelsen mellan Lolland och Fehmarn skulle ha öppnats 2018. Nu talar man om 2029. Det bror på en intensiv lobbyverksamhet från Scandlines AG, som bl.a. lögnaktigt påstått att den kommer att betalas av tyska skattebetalare (det enda de skall betala är elektrifieringen av järnvägssträckan till Lübeck, och motorväg - allt annat betalas av EU och danska staten), ständiga överklaganden på godkännandebeslut och till och med reste sak mot att skämtsamt brädspel från tunnelbolaget, där man måste stå över tre kast om man hamnade på rutan Du måste ta färjan!

2. Nattåget Malmö - Berlin. Vid Tysklands återförening byttes de östtyska MITROPA-sovvagnarna i "Saßnitz Express" (senare "Nils Holgersson") ut mot litet mer comfortabla västtyska DSG-sovvagnar. Så bestämde DB sig plötsligt för att tåget skulle upphöra, så man slutade ta med det i sin marknadsföring av DB Nachtzüge, satte åter in de gamla MITROPA-sovvagnarna, och när SJ till slut tog hand om trafiken själva nekades de att använda svenska sovvagnar till en början, utan måste hyra in slovakiska dylika, och DBs lokförare började köra ryckigt, för att göra nattresan obekväm. Då bytte SJ till privata GVG som operatör på tysk sida, och lyckades till slut få tillstånd att köra svenska sovvagnar till Berlin. ("Snälltåget" tog över 2012.)

3. Sovvagnståg i Tyskland. 2016 bestämde DB sig för att sluta med sovvagnar. Tack och lov övertog österrikiska ÖBB en del av den trafiken. Men när jag det året skulle åka till Hamburg från Nürnberg kl 2 på natten, gick jag in på DBs hemsida www.bahn.de och kollade, och fann att nattåget hade nur 2. Klasse, inga sov- eller liggvagnar. Så kommer ÖBB-tåget in på Nürnberg Hbf och har alla kategorier, från sovkupé med egen dusch & toilette till ligg- och sittvagnar! (Som tur var fanns en ledig kupé med dusch & toilette, men jag kunde ju ha sparat mig daghytten på NILS HOLGERSSON från Rostock till Trelleborg.)

4. Fri concurrance på spåret. Enligt EU-direktiv skall det vara fri concurrence på järnvägsspåren i EU. Storbritannien och Sverige införde det först. I Tyskland presterade man att låta infrastrukturbolaget (som i Sverige hette Banverket innan Vägverket tog över det) Bahn Netz bli ett aktiebolag som är dotterbolag till tågbolaget Deutsche Bahn AG. Jag har varit på två godstågsseminarer i Tyskland, där DB skryter av hur bra concurrancen fungerar i Tyskland, och de har verkligen lyckats utnyttja concurrancereglerna i andra länder (bl.a. drogs mitt nattåg Glasgow - London 2014 av ett DB-lok!!), och det är ju t.ex. DB som äger Arriva. På de samma seminarer berättar sedan de privata tågbolagen en helt annan historia, om hvem som hinner få avgångssignal strax innan tågklareraren går hem för helgen (DBs godståg) och hvem som blir kvar (privata godståg) och om att stigningsförhållandena på det tyska järnvägsnätet är en militär hemlighet (medan de i andra länder redovisas öppet i Network Statement), hvilket gör det ganska hopplöst för privata tågbolag att bedöma hastighet, erforderlig dragkraft och därmed söka om slots i tidtabellen.

Så var det danskarna som lurade sig själva (hvarandra internt). När den svenska delen av Øresundstågtrafiken (tåg Helsingør - Sverige över Öresundsbron, med DSB och Skånetrafiken som gemensam huvudman) lades ut på anbud gav DSB tillsammans med skottska First genom ett joint venture-bolag lägsta anbudet. Trots att DSB olagligt subventionerade bolaget, hvilket ledde till a) att DSBs GD tvingades avgå och b) att First drog sig ur, fick man inte det hela att "gå runt", så man gick till Skånetrafiken och krävde mer pengar, annars skulle man momentant upphöra med trafiken. Skåningarna hade emellertid anat ugglor i mossen och i hemlighet förhandlat med Connex om att om just det hände, så skulle Connex ta över trafiken till nästa anbudsperiod. Så har det från danskt håll rests berättigad kritik mot att Øresundstågen nu inte bara går till Göteborg utan även Blekinge och mörkaste Småland, hvilket gått ut över punkligheten på den viktiga Kystbanen København - Helsingør. Men Samferdselsdepartementet i Danmark har tröttnat på DSBs tvivelaktiga affärsmetoder, så bakom ryggen på DSB har departementet förhandlat med Skånetrafiken att de senare tar över all Øresundstågtrafik, som samtidigt avkortas till Østerport (och kystbanetrafiken blir en ren DSB-angelägenhet). Underhållet av alla Øresundståg flyttas därmed från København till Hässleholm.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Sitta instängd på ett tåg när man åker färja, nej tack..........
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

5. Ägarfördelning i det nya Scandlines. Det var såvitt jag vet tyskarna, inte danskarna, som föreslog ägarfördelningen 20/40/40 mellan Sweferry/DSB/DFO i det nya Scandlines AG. En rimligare fördelning hade ju varit 30/40/30.

6. När tyskarna drog sig ur Trelleborgslederna. Då gick man ut med ett pressmeddelande att man sålt SASSNITZ till Stena Line och att Trelleborg - Rostock-leden var nerlagd. Ren lögn!

Konklusion: När tyskar av commerciella skäl har fått för sig att driva genom någonting (eller hindra andra från det) skyr de inga medel för att uppnå det, och förhåller sig lika litet till sanningen som USAs avgående president.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Stefan S skrev: lör 21 nov 2020, 15:34 Sitta instängd på ett tåg när man åker färja, nej tack..........
Jämfört med Flygbåtarna och Pilen föredrar jag tveklöst att sitta i en IC3. Det är ju knappast konventionella färjor med restauranger och butiker som är jämförelseobjektet här utan snarare snabbgående katamaraner med huvudsakligen sittplatser av just den typ som trafikerade Malmö-Köpenhamn.

Däremot håller jag med om att "sitta instängd i tåget" vore ett nedköp om alternativet är en fullutrustad konventionell färja och överfartstiden är snarlik som en sådan.

Tanken med IC Jet leder ju snarare tankarna mot "rullande salonger" och ett koncept liknande Flygbåtarna (snabbgående färja och sittande resenärer) och i det sammanhanget står sig konceptet väl.
Skriv svar