Dagskryssning med Viking Line

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny

Re: Dagskryssning med Viking Line

Inlägg av Penny »

Robert Brink skrev: tis 17 nov 2020, 06:19 Topreportage som alltid.
Jag visste inte att Viking tillät dagskryssnigar fortfarande under hösten. Var väl något med att inte blanda svenskar å finnar ombord?
Men tydligen är jag dåligt påläst.

//R
Jag trodde precis som dig, att det var för att inte blanda nationaliteter. Men det går att boka både dygnskryssningar och dagskryssningar med Viking. Däremot är det tvärtom på Silja. Finland har hela marknaden öppen medan vi från Sverige endast får kryssa med Galaxy. Tycker att det ska vara lika. Men med tanke på vilka regler den finska marknaden har ombord med att hålla avstånd ombord så gör det mig ingenting att inte få resa med BP just nu. Förut hade Silja öppen marknad för oss, Viking stängd. Nu är det tvärtom.
Kommande Resor
Inga resor inbokade.

Mina Resor 2020
Amorella (Lyx A-hytt)
Freedom Of The Seas (Inställd)
Silja Galaxy (Executive Suite)
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Sjögrabb skrev: tis 17 nov 2020, 03:23 Sammanfattningsvis kan man väl ändå konstatera att trots att ni upplever priserna som "för höga" ombord så är de nog trots allt för låga i slutänden. Det var länge sedan rederierna tjänade några stora pengar. Numera (tiden innan corona) var det nätt och jämt att det gick runt. 3/4 av året går rederierna mer eller mindre back, bara under högsäsong går det "bra" och ger klirr i kassan.
Så ser det tyärr ut numera.
Snarare är det så att biljettpriserna är för låga (jag syftar på gratisbiljetter och liknande) vilket inte höga ombordpriser kan kompensera (detta då det blir kontraproduktivt då folk klagar på den biten).

Enda vägen framåt är en form av balans mellan biljettintäkter och ombordintäkter. Dock är det inte helt enkelt att lösa då det lär krävas radikala åtgärder.
Användarvisningsbild

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

GB80 skrev: tis 17 nov 2020, 07:59
Sjögrabb skrev: tis 17 nov 2020, 03:23 Sammanfattningsvis kan man väl ändå konstatera att trots att ni upplever priserna som "för höga" ombord så är de nog trots allt för låga i slutänden. Det var länge sedan rederierna tjänade några stora pengar. Numera (tiden innan corona) var det nätt och jämt att det gick runt. 3/4 av året går rederierna mer eller mindre back, bara under högsäsong går det "bra" och ger klirr i kassan.
Snarare är det så att biljettpriserna är för låga (jag syftar på gratisbiljetter och liknande) vilket inte höga ombordpriser kan kompensera (detta då det blir kontraproduktivt då folk klagar på den biten).

Enda vägen framåt är en form av balans mellan biljettintäkter och ombordintäkter. Dock är det inte helt enkelt att lösa då det lär krävas radikala åtgärder.
I DFDS' fall är det inte snack om gratisbiljetter, utan att de faktiskt sänkte den generella prisnivån på sina biljetter, OCH slutade stuva samman främlingar i samma hytt - ensamresande får nu automatiskt egen hytt, utan att straffas för det ekonomiskt (PEARL OF SCANDINAVIA har t.o.m. rena enkelhytter) - alltså det motsatta av Tallink, som fick mig att sluta att åka över Tallinn till Moskva.

Men hvad som är riktig balance är naturligtvis en svår och subjektiv fråga.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Trossen

Inlägg av Trossen »

Ja det var allt från denna resa. Det var trevligt att komma i väg även om det känns väldigt annorlunda att åka på i stort sett ödelagda färjor. Vi får hoppas att situationen snart förändras.
Kan inte mer än att hålla med om det! Tack för reportaget och fina bilder! Det enda positiva med detta elände torde vara att det blir bra foto-möjligheter ombord, men i övrigt .... man blir bedrövad när man ser miljöer som alltid tidigare förknippas med människor, skratt och liv.

Var du inne i tax-free och kolla? Hur såg det ut där - var det mycket tomma luckor och utförsäljningar? Jag menar att rederierna förmodligen ligger lågt på inköpsfronten för att undvika överskott av varor ombord som inte blir sålda.
Jag visste inte att Viking tillät dagskryssnigar fortfarande under hösten. Var väl något med att inte blanda svenskar å finnar ombord?
Men tydligen är jag dåligt påläst.
Undrar också det - vad gäller nu?

Trådstartare
Kim Viktor

Inlägg av Kim Viktor »

Det var någon gång i september som man fick börja åka dagskryssning och dygnskryssnkng på Vikings Åbobåtar som svensk.

Ja bildäcket var nog fullt, vi blev 15 minuter sena p.g.a. mycket last. Det var nog uppemot ett 50-tal långtradare och trailers.

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny

Inlägg av Johnny »

Risberg skrev: mån 16 nov 2020, 19:14 "Den svenska marknaden"!? :shock: :x
Du måste ju vara drömkonsumenten för oärliga och fräcka näringsdrivande.

Jag anser mig tillhöra den svenska marknaden för Unity Line, dvs i Sverige boende resenärer. Jag tycker dessutom att min Tyskie känns prisvärd ombord på Polonia. Tyskie är billigare ombord än i Sverige - om man nu mot förmodan skulle hitta en Tyskie i Sverige. Det verkar som om Zywiec har tagit hand om marknaden för polskt öl i Sverige. Jag känner mig inte lurad av att rederiet använder benämningen sjöpriser.
Användarvisningsbild

GB80

Inlägg av GB80 »

Risberg skrev: tis 17 nov 2020, 08:56
GB80 skrev: tis 17 nov 2020, 07:59

I DFDS' fall är det inte snack om gratisbiljetter, utan att de faktiskt sänkte den generella prisnivån på sina biljetter, OCH slutade stuva samman främlingar i samma hytt - ensamresande får nu automatiskt egen hytt, utan att straffas för det ekonomiskt (PEARL OF SCANDINAVIA har t.o.m. rena enkelhytter) - alltså det motsatta av Tallink, som fick mig att sluta att åka över Tallinn till Moskva.

Men hvad som är riktig balance är naturligtvis en svår och subjektiv fråga.
Jag skulle nog inte se det som allt för subjektivt trots allt. Färjan kostar "X" vilket är mätbart och balansen handlar företrädesvis om ration mellan biljettintäkterna och ombordförsäljningen (huruvida man skall bekosta driften med enbart biljettintäkter och se ombordförsäljningen som merförsäljning eller huruvida man skall ha korssubventionering mellan de båda kan dock ses som subjektivt).

En rimlig balans kan sägas vara uppnådd när biljettintäkterna ligger på sådan nivå att ombordpriserna kan sättas friare utan att rederiet behöver ha med scenariot "väldigt låga biljettpriser som nu måste kompenseras med ombordpriserna". Självfallet spelar parametrar som prisnivån i land också in men ur rederisynvinkel kan man säga att "worst case" är en resenär som spenderar exakt noll ombord (matsäck) och best case är någon som äter i restaurangerna och handlar i butikerna.

"Idealet" lär vara att biljettintäkterna inklusive fordonen täcker driften av färjan och att ombordförsäljningen helt enkelt är merförsäljning.
Skriv svar