Veckans onsdagsbild - arla morgonstund

Om allt annat med anknytning till sjöfart.

Andreas Karlsson

Veckans onsdagsbild - arla morgonstund

Inlägg av Andreas Karlsson »

Vilken hamn kommer du till om du reser med en färja från färjeläget i bakgrunden? Tornet med landgångsrampen syns mitt i bilden.

Vilket eller vilka rederier trafikerar från hamnstaden i bilden med färjor till utlandet?

2 poäng om båda frågorna besvaras korrekt.
Onsdag 2020-10-14.jpg
Onsdag 2020-10-14.jpg
Onsdag 2020-10-14.jpg (2.02 MiB) Visad 298 gånger
Användarvisningsbild

Skepptikern
Medlemsnamn hos Landgången: Skepptikern

Re: Veckans onsdagsbild - arla morgonstund

Inlägg av Skepptikern »

Jag vill säga Hamburg och Landungsbrucke, men det känns fel. I så fall kommer du väl till Helgoland som mest, och även om de är lite konstiga där ute måste man nog säga de är tyskar de med.

//Skepptikern

Trådstartare
Andreas Karlsson

Skepptikern skrev: ons 14 okt 2020, 18:26 Jag vill säga Hamburg och Landungsbrucke, men det känns fel. I så fall kommer du väl till Helgoland som mest, och även om de är lite konstiga där ute måste man nog säga de är tyskar de med.

//Skepptikern
En sjöresa från där bilden är tagen skulle ta åtskilliga timmar till Helgoland. Så nej, det är inte trafik från Hamburg. Välkommen med en ny gissning om du vill.

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Denna var inte lätt, men jag gissar att det man ser är Laesö färjans landgång i Frederikshavn. Helt säker är jag inte, för om bilden är tagen alldeles nedanför där gångbron "valutaslangen" slutar så minns jag inte att terminalen ser ut på det sättet, ur den vinkeln.

Det som ändå får mig att gissa Frederikshavn är att den vita symbolen på de gröna kranarna även syns på bilder från Frederikshavn som man kan googla fram.

Isåfall är det Stena som trafikerar till Sverige och DFDS till Norge härifrån.

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

Fyrtornet skrev: ons 14 okt 2020, 19:10 Denna var inte lätt, men jag gissar att det man ser är Laesö färjans landgång i Frederikshavn. Helt säker är jag inte, för om bilden är tagen alldeles nedanför där gångbron "valutaslangen" slutar så minns jag inte att terminalen ser ut på det sättet, ur den vinkeln.

Det som ändå får mig att gissa Frederikshavn är att den vita symbolen på de gröna kranarna även syns på bilder från Frederikshavn som man kan googla fram.

Isåfall är det Stena som trafikerar till Sverige och DFDS till Norge härifrån.
Kollat på Google Maps och det verkar stämma. Om jag ser rätt så är bilden tagen mellan ett hotell och turistbyrå.

Trådstartare
Andreas Karlsson

Fyrtornet skrev: ons 14 okt 2020, 19:10 Isåfall är det Stena som trafikerar till Sverige och DFDS till Norge härifrån.
Det är helt korrekt. Återstår gör svaret på den första frågan, om vilken destinationshamnen är från färjeläget i bilden.

aries
Medlemsnamn hos Landgången: aries

Inlägg av aries »

Andreas Karlsson skrev: ons 14 okt 2020, 19:49
Fyrtornet skrev: ons 14 okt 2020, 19:10 Isåfall är det Stena som trafikerar till Sverige och DFDS till Norge härifrån.
Det är helt korrekt. Återstår gör svaret på den första frågan, om vilken destinationshamnen är från färjeläget i bilden.
Stena till Göteborg
DFDS till Oslo
Detta läge används av Laesö (Till Vesterö Havn)

Trådstartare
Andreas Karlsson

aries skrev: ons 14 okt 2020, 19:55 Detta läge används av Laesö (Till Vesterö Havn)
Det är till Vesterø Havn man kommer. Jag ska åka dit någon gång. Bilden är alltså tagen i Frederikshavn, på morgonen 29/1 2017. Bakom Laesø-färjans läge ligger Ørskov varv. Gänget på bilden är på guidad vandring av en man med megafon som leder dem till Tordenskjold kro från Stena Saga. Passagen är mycket riktigt precis där ni båda beskriver och har passerats av åtskilliga resenärer till och från Jylland.

En poäng vardera till Fyrtornet och aries.
Skriv svar