Bilparken förr och nu samt postbefordran

Ordet är fritt!
Användarvisningsbild

Risberg

Bilparken förr och nu samt postbefordran

Inlägg av Risberg »

Jag övervägde om jag skulle låta detta vara ett inlägg i tråden Nostalgitankar, men det är ju inte direkt färjenostalgi.

Det slår mig hur mycket bättre bilparken, både lastbils- och personbilsparken, är idag än förr. På sextiotalet var det inte ovanligt att personbilar måste skjutas på för hand av TT-Linies besättningsmedlemmar, av från eller ombord på TT-Linies färjor, därför att man inte fick igång dem. Av och till hände det också att lastbilar drogs ut av TT-Linies egen "tugmaster" (detta var innan stuveribolaget hade övertagit den tjänsten), av samma orsak. En hel del bilar var gamla och slitna, särskilt gällde det Mercedeslastbilarna till trailers som det stod Romania,България eller Hungaria på. Det lustiga var att de som regel kom med TT från Travemünde, inte från Saßnitz.

Nu är ju både personbils- såväl som lastbilsparken, oavsett hvar de kommer ifrån, ny och fräsch.

Posten till och från Västtyskland befordrades i små gula släpvagnar, tillhörande Deutsche Bundespost eller Kungl. Posten, och kördes i skytteltrafik mellom färjan och postterminalen i Trelleborg av Postens enda eller TT-Linies tre Mercedes Unimog.

Posten till och från DDR befordrades länge i en järnvägspostvagn, tillhörande Deutsche Post, men ersattes sedan av en liten gul Deutsche Post skåpbil.

För övrigt gick det regelbundet en järnvägspostvagn, tillhörande Deutsche Bundespost, på København - Malmö-färjan. Den hade litet problem med buffertarna i de snäva kurvorna på MALMÖHUS, så buffertlåsningsskydd måste påmonteras vid färjerangeringen.

Nu dominerar trailers från tyska DHL och norska Bring Trelleborgs hamn, samt en och annan svensk-dansk PostNord.
PICT0106.JPG
PICT0106.JPG
PICT0106.JPG (2.05 MiB) Visad 293 gånger
Buffertlåsningsskydd på Deutsche Bundespost-vagn ombord på MALMÖHUS
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Re: Bilparken förr och nu samt postbefordran

Inlägg av Risberg »

Sedan glömmer jag aldrig den gången jag tog en tour fram och tillbaka till Saßnitz med SKÅNE och trelleborgsraggarna hade bestämt sig för att köra dit på dagsvisum. Vi kunde ju köpa dagsutflyktbiljett för Skr 25:- för bil med chaufför och Skr 25:- för hvarje passagerare, slapp "Green card" eller DDR-vägförsäkring, visumet kostade M 1.50 (c:a Skr 2:-), och så kunde vi köra till och i Saßnitz, Stubbenkammer, Sellin, Putbus, Göhren, Stralsund, Rostock och Warnemünde. Jag gjorde själv det 1974 och 1975. Men denna dag hade alltså trelleborgsraggarna upptäckt detta. Det var en syn när dessa stora amerikanare med tigersvans i radioantennen vrålade upp för rampen från färjeterminalen i Saßnitz till pass- och tullkontrollen uppe i staden. Jag skulle ha velat se DDR-polisens min. Och Saßnitzborna lär nog också ha gjort stora ögon.
Senast redigerad av Risberg den tis 08 jun 2021, 22:41, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Douglas

Inlägg av Douglas »

När det gäller Posten (den blå) så satt jag här och funderade hur det var förr.
Jo man gick till ett lokalt postombud och hämtade sin post.
Sedan försvann detta och vi fick räk.. förlåt posten i en låda vid grinden eller i lägenhetsdörren.
Och nu så funderar man på att dela ut två eller tre gånger i veckan. (tror visserligen att den lokale brevbäraren här redan gjort det)
Nu läggs breven i en central lådsamling eller innanför ytterdörren till lägenheter.
Och jag tänker inte ansluta mig till Kivra å allt vad det heter.

Och eftersom jag har arbetat ett litet tag inom DHL, så där gäller det bara att tjäna pengar.
Och så kan man undra hur konkurensmyndigheter ser på DHL och Schenker, som bägge ägs av tyska staten.

Deutsche Bahn och Deutsche Post.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Douglas skrev: tis 08 jun 2021, 21:34 När det gäller Posten (den blå) så satt jag här och funderade hur det var förr.
Sedan försvann detta och vi fick räk.. förlåt posten i en låda vid grinden eller i lägenhetsdörren.
Och nu så funderar man på att dela ut två eller tre gånger i veckan. (tror visserligen att den lokale brevbäraren här redan gjort det)
Nu läggs breven i en central lådsamling eller innanför ytterdörren till lägenheter.

Och eftersom jag har arbetat ett litet tag inom DHL, så där gäller det bara att tjäna pengar.
Och så kan man undra hur konkurensmyndigheter ser på DHL och Schenker, som bägge ägs av tyska staten.

I Trelleborg får vi redan bara post hvarannan dag, från PostNord. Men så är det någon annan som delar ut post, t.ex. från Norge, de andra dagarna. Jag får det fortfarande i brevlådan i ytterdörren till min lägenhet.

Tänk då när Green Cargo ägde halva norska CargoNet och Näringsdepartementet ville sälja Green Cargo till DB Schenker! Då hade tyskarna haft totalt monopol. Tack och lov lyckades ju näringslivsorganisationerna övertala regeringen att inte göra det.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: tis 08 jun 2021, 22:24
Douglas skrev: tis 08 jun 2021, 21:34 När det gäller Posten (den blå) så satt jag här och funderade hur det var förr.

I Trelleborg får vi redan bara post hvarannan dag, från PostNord. Men så är det någon annan som delar ut post, t.ex. från Norge, de andra dagarna. Jag får det fortfarande i brevlådan i ytterdörren till min lägenhet.

Tänk då när Green Cargo ägde halva norska CargoNet och Näringsdepartementet ville sälja Green Cargo till DB Schenker! Då hade tyskarna haft totalt monopol. Tack och lov lyckades ju näringslivsorganisationerna övertala regeringen att inte göra det.
Monopol? -Det har väl aldrig funnits så många som delat ut brev och paket som nu?

Själv föredrar jag paket skickade med tidningsbudet (Premo express tror jag de kallar sig) eller Airmee (Vet ej vem som står bakom), de har alltid skött sig.

Absolut i botten ligger Post Nord och UPS, ett gammalt monopol och en amerikansk multis. Funkar aldrig.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: tor 10 jun 2021, 14:07
Monopol? -Det har väl aldrig funnits så många som delat ut brev och paket som nu?
Beklagar otydlighet. Det monopol jag åsyftade var det som förr kallades speditionsverksamhet. Norska Linjegods, svenska ASG, Bilspedition, Nordisk Transport &c. hade alla köpts upp av antingen DB Schenker eller DHL, och på järnvägssidan har NS Cargo i Nederländerna och DSB Gods köpts upp av DB Schenker. Green Cargo ägde halva norska CargoNet en period, och i den perioden var svenska näringsdepartementet i färd med att sälja Green Cargo till DB Schenker. Det hade blivit ett nordeuropeiskt transportoligopol, med två aktörer, på järnvägssidan ett monopol. Detta var innan Hector Rail kom på banan (ursäkta ordvitsen), det enda nordeuropeiska godstågsbolag, som visat sig levnadsdugligt - alla andra s.k. "privata" godstågsbolag är andra länders f.d. statsjärnvägar, som etablerat sig utomlands (i Grekland har italienska statsbanorna tagit över all järnvägsdrift från det grekiska konkursboet - det var i stort sett bara Akropolis, som grekerna lyckades behålla).
Senast redigerad av Risberg den tor 10 jun 2021, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 14:20
Mistluren skrev: tor 10 jun 2021, 14:07
Beklagar otydlighet. Det monopol jag åsyftade var det som förr kallades speditionsverksamhet. Norska Linjegods, svenska ASG, Bilspedition, Nordisk Transport &c. hade alla köpts upp av antingen DB Schenker eller DHL, och på järnvägssidan har NS Cargo i Nederländerna och DSB Gods köpts upp av DB Schenker. Green Cargo ägde halva norska CargoNet en period, och i den perioden var svenska näringsdepartementet i färd med att sälja Green Cargo till DB Schenker. Det hade blivit ett nordeuropeiskt transportoligopol, med två aktörer, på järnvägssidan ett monopol. Detta var innan Hector Rail kom på banan (ursäkta ordvitsen), det enda nordeuropeiska godstågsbolag, som visat sig levnadsdugligt - alla andra s.k. "privata" godstågsbolag är andra länders f.d. statsjärnvägar, som etablerat sig utomlands (i Grekland har italeinska statsbanorna tagit över all järnvägsdrift från det grekiska konkursboet - det var i stort sett bara Akropolis, som grekerna lyckades behålla).
Svår fråga det där. I många fall rör det ju sig om rena förlustbolag som kan vara skönt att dumpa på andra länders skattebetalare och dessutom få betalt för det !

Tidningsbuden har ju heller inte någon egen transportkanal för fjärrleveranser längre, sedan de (tidningarna) sålde sina andelar av Linjeflyg till SAS.

Samtidigt ger det i dagens läge inte mycket att bara finnas på riksnivå, skall det ge något behöver man större täckning. Alternativet är att koncentrera sig lokalt.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: tor 10 jun 2021, 14:30
Svår fråga det där. I många fall rör det ju sig om rena förlustbolag som kan vara skönt att dumpa på andra länders skattebetalare och dessutom få betalt för det !
Eller så kan man göra som danska DSB och använda det egna landets skattepengar för att bjuda under på Västtrafik och Skånetrafiken. Det slutade med att skottska samarbetspartnern First drog sig ur, DSBs generaldirektör fick sparken, DSB kastades ut från Västtrafik och Skånetrafiken, att Skånetrafiken har fått ensamansvar på Øresundstågen till Østerport, norr om København H, och att underhållet av Øresundstågen har flyttats från København till Hässleholm (drivet av norska Mantena).

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

På tal om speditionsföretag och lite annat som diskuterats på sistonne.
JvmKEAE01396.jpg
JvmKEAE01396.jpg
JvmKEAE01396.jpg (1.64 MiB) Visad 118 gånger
Bilden är inte min dock, utan från järnvägsmuseet.
Skriv svar