Off topic (Obs! Kan innehålla inslag om Skåne och/eller järnvägar)

Ordet är fritt!
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Off topic (Obs! Kan innehålla inslag om Skåne och/eller järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Ett annat problem är uppdragsskygglappar (och ursäkta att det än en gång handlar om järnvägar):
I utredningen om utbyggnad av höghastighetsbanan Malmö - Stockholm, etapp Arlöv - Hässleholm utreder man nu att lägga höghastighetsstationen utanför Lund eller underjordiskt under nuvarande Lund C. Bägge kostar pengar, tunneln vansinnigt mycket pengar, stationen utanför Lund ger åtskilligt mindre nytta. Att dra ett ett separat godsspår runt Lund hade löst kapacitetsproblemet på Lund C. Men det utreds inte. Hvarför? Jo, för projektet heter Höghastighetsbana, etapp Arlöv - Hässleholm, inte Godstrafik förbi Lund, är Trafikverkets svar!!! :shock:

Det gäller för övrigt även Öresundsförbindelsen, där man nu utreder mer eller mindre fantasifulla nya järnvägar, som man från dansk sida inte har det minsta intresse av. Det är bara det att det är inte Öresundsbron som har kapacitetsproblem, utan sträckorna Tåstrup - Kastrup, Lernacken (brofästet) - Svågertorp - Malmö godsbangård/Trelleborg/Ystad och själva Malmö godsbangård (samt antagligen sträckan Femern - Hamburg Maschen, när Femern Bælt-förbindelsen öppnas).
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johnny

Inlägg av Johnny »

Risberg skrev: sön 11 jul 2021, 11:05
Johnny skrev: sön 11 jul 2021, 10:29
Risberg skrev: sön 11 jul 2021, 00:09 Strängt taget kan en verksamhet faktiskt vara företagsekonomiskt lönsam utan att vara samhällsekonomisk lönsam, t.ex. viss konsultverksamhet åt offentlig verksamhet eller andra samhällsköpta tjänster.

Det där är en myt som gärna odlas av offentliganställda.
Och det påståendet underbygger Du med? Att kalla ståndpunkter som man inte håller med om för myter är en ganska vanlig härskarteknik, som sutte man själv på den objektiva sanningen.

En verklig myt, som med förkärlek framföres av extremanhängare av att "fri" marknadsekonomi är lösningen på alla problem och utan undantag innebär mer effektivt resourceutnytjande, är att om en offentligt anställd gör en utredning för 500 kr/timmen åt sin arbetsgivare, så är han per definition en parasit, som bara slösar med skattebetalarnas pengar. Om än en privat konsult, däremot, gör samma utredning med samma tidsförbruk men kostar sin offentliga uppdragsgivare 1000 kr/timen (plus kostnaden för uppdragsgivarens representant för att beställa, kontrollera och ta emot utredningen) så bidrar han till "värdeskapande" eller till och med "mervärdeskapande".
Jag har ägnat mig en hel del åt debatter och diskussioner genom åren och när någon börjar tala om härskarteknik när man inte har något bra argument så kommer jag att tänka på den gamle riksdagsmannen som i kanten på sitt talarmanus skrev: Svag argumentation, höj rösten.

Om den inhyrde konsulten efter avslutad utredning går vidare till ett nytt uppdrag och den ursprunglige uppdragsgivaren inte behöver betala mer än för utredningen så är det i sig värdeskapande.

Ett annat bra exempel är hur mycket trafikkostnaderna gick ner när länsbolagen började handla upp trafik på 90-talet istället för att köra i egen regi. Det finns fler exempel.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Johnny skrev: mån 12 jul 2021, 21:13
Jag har ägnat mig en hel del åt debatter och diskussioner genom åren och när någon börjar tala om härskarteknik när man inte har något bra argument så kommer jag att tänka på den gamle riksdagsmannen som i kanten på sitt talarmanus skrev: Svag argumentation, höj rösten.
Eller så kan man ju kalla motdebattantens framförande för myter, utan att underbygga det. Ursäkta mig, men jag har bara läst påståenden från Din sida, inga argument alls, hvarken bra eller dåliga.
Om den inhyrde konsulten efter avslutad utredning går vidare till ett nytt uppdrag och den ursprunglige uppdragsgivaren inte behöver betala mer än för utredningen så är det i sig värdeskapande.
Värdeskapande för hvem då? Och menar Du då också att om den offentliga arbets/uppdragsgivarens egna anställda gör det för halva kostnaden, så är det inte värdeskapande utan slöseri med skattemedel?
Ett annat bra exempel är hur mycket trafikkostnaderna gick ner när länsbolagen började handla upp trafik på 90-talet istället för att köra i egen regi. Det finns fler exempel.
På bekostnad av de anställdas löne- och framförallt pensionsvillkor. Ofta måste de byta arbetsgivare för hvarje anbudsperiod. För övrigt var det väl få län som själva utförde sin lokal- och regionaltrafik utanför Stockholm och Göteborg, och kanske stadsbussarna i större städer, som Malmö och Helsingborg. I Skåne var det t.ex. privata Linjebuss som körde stadsbussarna i alla städer förutom de två sistnämnda.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

M.H @ TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

1) Långt ifrån alla invånare i "de socioekonomiskt utsatta områden", som inte tillhör områdets ursprungliga invånare, är utomeuropeiska, många av dem kommer från tidigare Jugoslavien och Albanien. Serbien, Bosnien-Hercegovina, Nordmakedonien, Kroatien, Montenegro, Slovenien, Kosovo och Albanien ligger i Europa.
2) Du har inga belägg för att de av områdenas ursprungliga invånare, som bor kvar, antingen är alkoholiserade eller bidragsberoende, det är ett tämligen grovt påstående. Eller Du kanske tycker pensionär=bidragsberoende?
3) Väldigt få av dessa områden har "medelklassen" flyttat ifrån, för de har aldrig bott där.
4) För hvarje gängmedlem från dessa områden finns det hundra invånare, själva födda eller hvars föräldrar är födda i utlandet, som inget annat önskar än att arbeta och tjäna pengar, leva tryggt och att deras barn skall få en bra utbildning. De är minst lika rädda för och förtvivlade över gängvåldet som Du är. De vill ha mer polis. Min albanske frisör har tänkt rösta på M eller SD, för de är de enda som kan ordna upp.

Och nej, jag är inte PK. Om jag publicerade hvad jag menar om zigenare, inte baserat på fördomar utan erfarenheter och saklig information, hade Holger kanske kunnat bli åtalad.
Skriv svar