Navigering

Ordet är fritt!

Lars H

Re: Navigering

Inlägg av Lars H »

Loran-varianten använde jag aldrig men har ett minne av att den hade en stor täckning.
Användarvisningsbild

Skepptikern

Inlägg av Skepptikern »

Ja det fanns ju 3 olika hyperbel-system med olika egenskaper, noggranhet och täckning. Decca, Loran-C och Omega.
Decca var väl lite "Brittisk".
Loran-C var lite Amerikanskt.
Omega var ockå Amerikanskt, menat för ubåtar i uläge nära ytan!

test123

Inlägg av test123 »

Skepptikern skrev: mån 13 sep 2021, 12:19 Ja det fanns ju 3 olika hyperbel-system med olika egenskaper, noggranhet och täckning. Decca, Loran-C och Omega.
Decca var väl lite "Brittisk".
Loran-C var lite Amerikanskt.
Omega var ockå Amerikanskt, menat för ubåtar i uläge nära ytan!
Ja det låter bekant! Var ett tag sen man satt med teoridelen

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

LORAN eller LONG RANGE Navigation var ett amerikanskt system för positionsbestämning från 2:a världskriget, kunde användas ute på Nordatlanten då vädret inte tillät astronomiska observationer eller nattetid.
Vad som egentligen behövdes var ett speciellt LORANKORT med bäringslinjer till aktuell radio fyr med bäringslinjer inlagda och en radio. Sedan var det bara, att räkna de utsända signalerna långa eller korta och jag har för mig, att det startade med långa. I vilket fall som helst blev signalen svagare för att sedan försvinna helt och man noterade antalet. Efter ett kort ögonblick, startade eller man hörde sändningen på nytt men med den andra typen av signal och man började räkna på igen.
Den andra sekvensen slutade abrupt och man lade ihop de två grupperna och det blev aldrig 100 (?) varför man lade till en signalstöt på den sista gruppen, eftersom det antogs vara lätt att missa signaler som blev svagare hela tiden medan en ny signal som startade var mer hörbar.
Man noterade antalet hörda signaler och skillnaden mellan det sända antalet och hörda plussades på den första sekvensen. Det antalet signaler man då fick fram jämfördas med bäringarna på kortet, när man så gjorde samma sak med en andra sändare fick man en positionsbestämning i form av en krysspejling.
Hoppas det här är till viss något så när en hjälplig information för de som är/var intresserade även om några från södra Sverige säkert har en hel specialkunskaper att anföra. Men det var faktiskt si så där 60 år sedan jag var med om att använda LORAN

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: lör 11 sep 2021, 21:26
Lars H skrev: lör 11 sep 2021, 19:26 Att inga passagerarfartyg eller färjor går runt tolvslaget, utan ligger i hamn för att fira nyår, stämmer förstås inte. Att som bevis för detta hänvisa till färjor i Trelleborg eller Hurtigruten är knappast övertygande.

Undrar för övrigt om det inte snarast är en hörsägen än policybeslut från Rickmers och Oltman när det gällde millennieskiftet. Ungefär som att Holland America Line, enligt en resebyrå Du talat med på en annan tråd, påstod att endast amerikanska, kanadensiska och australiska passagerare var välkomna ombord i deras fartyg.
Eftersom mitt deltagande i detta forum inte är en rättegång anför jag inga bevis, och hänvisade inte till färjorna i Trelleborg för att underbygga uppfattningen att färjor normalt är i hamn på själva tolvslaget, utan nämnde bara i en bisättning att en del av nyårsfirandet i Trelleborgs hamn var ljudsignaler från färjorna. Jag förmedlar bara information, intryck och uppfattningar jag har, tydligen till stor irritation för en del. Men känner Lars H till många färjor, som seglar just under själva tolvslaget en nyårsnatt? Exempel? Att det förstås inte stämmer är ju bara ett påstående, lika litet eller mycket värt som min uppfattning. Eller har jag nu återigen begått misstaget att ha en mening om något Lars H anser sig veta allt om, och alla andra därför bör hålla käften om? :roll:

Naturligtvis är det hörsägen att fraktfartyg skulle hålla sig borta från kustnära farvatten; från kaptenerna på CCNI ANGOL och MONTEBELLO.

Däremot skulle jag knappast kalla det för hörsägen när en resebyrå (som jag alltså inte talat utan corresponderat med) påtar sig att boka en kryssning med ett av Holland-Amerika-linjens fartyg och återkommer med beskedet att de enbart tar ombord på USamerikanska, kanadensiska och australiensiska medborgare på önskad kryssning.
Att något stavar fel är något man får ha överseende med, men det är lite konstigt, när någon säger/skriver. att han nämnde något om nyårsfirande med ljudsignaler vid en begravning. Lite konstigt och uppseendeväckande.

test123

Inlägg av test123 »

Intressant att höra hur det fungerade i praktiken!
Tack för förklaringen.
Kehinde skrev: mån 13 sep 2021, 16:29 LORAN eller LONG RANGE Navigation var ett amerikanskt system för positionsbestämning från 2:a världskriget, kunde användas ute på Nordatlanten då vädret inte tillät astronomiska observationer eller nattetid.
Vad som egentligen behövdes var ett speciellt LORANKORT med bäringslinjer till aktuell radio fyr med bäringslinjer inlagda och en radio. Sedan var det bara, att räkna de utsända signalerna långa eller korta och jag har för mig, att det startade med långa. I vilket fall som helst blev signalen svagare för att sedan försvinna helt och man noterade antalet. Efter ett kort ögonblick, startade eller man hörde sändningen på nytt men med den andra typen av signal och man började räkna på igen.
Den andra sekvensen slutade abrupt och man lade ihop de två grupperna och det blev aldrig 100 (?) varför man lade till en signalstöt på den sista gruppen, eftersom det antogs vara lätt att missa signaler som blev svagare hela tiden medan en ny signal som startade var mer hörbar.
Man noterade antalet hörda signaler och skillnaden mellan det sända antalet och hörda plussades på den första sekvensen. Det antalet signaler man då fick fram jämfördas med bäringarna på kortet, när man så gjorde samma sak med en andra sändare fick man en positionsbestämning i form av en krysspejling.
Hoppas det här är till viss något så när en hjälplig information för de som är/var intresserade även om några från södra Sverige säkert har en hel specialkunskaper att anföra. Men det var faktiskt si så där 60 år sedan jag var med om att använda LORAN

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

När vi nu är inne på sambandet och navigering, kan enslinje mot en fyr nämnas. Vid fyren ifråga fanns det (eller kanske fortfarande finns) en typ av radiofyr, som sände olika signaler på sidorna av en enslinje mot fyren och det rörde sig om morsesignalerna för A respektive N. Det speciella med de här två är ett de består samma signalsammansättning, d.v.s. kort lång och lång kort och då man låg på enslinjen gick de ihop till en oavbrutenradiosignal.
Det enda problemet med den ihållande signalen, att den inte visade avståndet till sändare utan det fick man ha koll på själv så att det inte blev noll.
Senast redigerad av Kehinde den mån 20 sep 2021, 17:17, redigerad totalt 1 gånger.

Trådstartare
Lars H

Inlägg av Lars H »

Undrar för övrigt vilka numera som mer regelbundet, i sitt yrke använder morsealfabetet?

Ett yrke inom all världens handelsflottor, som i princip försvann, var annars telegrafistens. Denne hade bortsett från kontakter med omvärlden även hand om diverse administrativa göromål ombord. Kommer ihåg det stående, men inte särskilt roligt skämtet inom Redareföreningen, när man började rationalisera bort telegrafisterna. ” Idag VHF, igår morse”.
Skriv svar