Viking Sally

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan

Viking Sally

Inlägg av peterpan »

Viking Sally har ju dykt upp på många fina bilder i olika trådar nyligen och jag kom då att tänka på historien bakom fartyget.
Rederi Sally köpte loss kontraktet för Viking Sally (som byggdes i Pappenburg). Fartyget hade beställts av ett annat rederi för trafik mellan Norge och Danmark(Tyskland?) kommer jag ihåg, men vad jag minns så var det inte något befintligt rederi (som tex Jahre Line, Fred Olsen, Norway Line, Larvik Line eller Da-No-Linie) någon som kommer ihåg vilket?
Hur som helst så övertog Sally bygget och man lyckades till och med ändra i designen genom att flytta bakåt bryggan några meter då att Viking Sally skulle likna tvillingarna Song och Saga som Rederi Sally byggde parallellt på Wärtsilä.

Så min fråga är om någon minns namnet på rederiet som ursprungligen lade beställningen i Pappenburg på Viking Sally (och vilken linje hon var tänkt att segla på),
samt om någon har sett någon bild/ritning där hon har bryggan på ”rätt placering” som det var tänkt från början?

Båtnörd

Re: Viking Sally

Inlägg av Båtnörd »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 16:54 Viking Sally har ju dykt upp på många fina bilder i olika trådar nyligen och jag kom då att tänka på historien bakom fartyget.
Rederi Sally köpte loss kontraktet för Viking Sally (som byggdes i Pappenburg). Fartyget hade beställts av ett annat rederi för trafik mellan Norge och Danmark(Tyskland?) kommer jag ihåg, men vad jag minns så var det inte något befintligt rederi (som tex Jahre Line, Fred Olsen, Norway Line, Larvik Line eller Da-No-Linie) någon som kommer ihåg vilket?
Hur som helst så övertog Sally bygget och man lyckades till och med ändra i designen genom att flytta bakåt bryggan några meter då att Viking Sally skulle likna tvillingarna Song och Saga som Rederi Sally byggde parallellt på Wärtsilä.

Så min fråga är om någon minns namnet på rederiet som ursprungligen lade beställningen i Pappenburg på Viking Sally (och vilken linje hon var tänkt att segla på),
samt om någon har sett någon bild/ritning där hon har bryggan på ”rätt placering” som det var tänkt från början?
Jag har alltid trott (efter att ha läst nånstans) att det bakflyttade bryggan var ett önskemål/krav från en befälhavare för att ha bättre översikt över akterdelen vid angörning. Nu när jag skriver det låter det ju lite lustigt, för det måste ju redan funnits fartyg med större avstånd mellan brygga och akterskepp än Sally även vid den tidpunkten.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 16:54 Viking Sally har ju dykt upp på många fina bilder i olika trådar nyligen och jag kom då att tänka på historien bakom fartyget.

Det tror jag var en ny upplysning för de flesta, inte minst Micke bakom sidan Fakta om Fartyg.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Markmeister89
Kontakt:

Inlägg av Markmeister89 »

Det är ganska allmänt känt inom sjöfartskretsar.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Jag jobbade på Athena 89-92 och kommer ihåg att vi var ombord på Viking Sally som då seglade som inhyrd av Slite på Åbo-linjen fram till leveransen av Kalypso. Det var då jag först fick höra att hon var beställd av annat rederi och att bryggans placering var ett rent estetiskt påhitt för att hon skulle likna Song och Saga.

Varvet var enligt uppgift inte överlyckliga över denna förändring men dock nöjda att kontraktet hade sålts och bygget kunder färdigställas.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 17:17 Jag jobbade på Athena 89-92 och kommer ihåg att vi var ombord på Viking Sally som då seglade som inhyrd av Slite på Åbo-linjen fram till leveransen av Kalypso. Det var då jag först fick höra att hon var beställd av annat rederi och att bryggans placering var ett rent estetiskt påhitt för att hon skulle likna Song och Saga.

Varvet var enligt uppgift inte överlyckliga över denna förändring men dock nöjda att kontraktet hade sålts och bygget kunder färdigställas.
Mycket intressant! :thumme: (Att sedan blanda ihop begreppet estetik med VIKING SONG och VIKING SAGA, får stå för rederiets räkning - de var väl blande de fulaste båtar, som gått mellan Stockholm och Helsingfors.) :roll:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 17:26
peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 17:17 Jag jobbade på Athena 89-92 och kommer ihåg att vi var ombord på Viking Sally som då seglade som inhyrd av Slite på Åbo-linjen fram till leveransen av Kalypso. Det var då jag först fick höra att hon var beställd av annat rederi och att bryggans placering var ett rent estetiskt påhitt för att hon skulle likna Song och Saga.

Mycket intressant! :thumme: (Att sedan blanda ihop begreppet estetik med VIKING SONG och VIKING SAGA, får stå för rederiets räkning - de var väl blande de fulaste båtar, som gått mellan Stockholm och Helsingfors.) :roll:
Ja, Song och Saga var ju minst sagt ”väldigt speciella” med sin yttre design. Korta och knubbiga, märkliga skorstenar och malplacerad kommandobrygga. De fick ju inte heller många år på paradlinjen till Helsingfors innan både de och Rederi Sally försvann till förmån för Slutes Olympia och SFs Mariella.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

För 35 år sedan denna sommar.
VikingSally2.jpg
VikingSally2.jpg
VikingSally2.jpg (68.09 KiB) Visad 725 gånger
https://youtu.be/Bcvx9xBmKa8

Emil G

Inlägg av Emil G »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 23:06
Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 17:26

Ja, Song och Saga var ju minst sagt ”väldigt speciella” med sin yttre design. Korta och knubbiga, märkliga skorstenar och malplacerad kommandobrygga. De fick ju inte heller många år på paradlinjen till Helsingfors innan både de och Rederi Sally försvann till förmån för Slutes Olympia och SFs Mariella.
Var inte ett problem där att de var hopplöst underlägsna Finlandia och Silvia Regina som väl på riktigt spände bågen och satte tonen för alla kommande färjor medan Sallys systrar var märkliga redan från början för att vara byggda för en nattlinje.

Master

Inlägg av Master »

Utan att veta 100 så är jag tämligen säker på att detta är ett klassiskt missförstånd. Jag tror att varvet i Pappenburg hade kontrakt med ett norskt rederi att bygga ett fartyg, när rederiet avbokade blev en slot ledig som Rederi Ab Sally tog och beställde då Viking Sally. Sally är ju ett vidarekoncept på Slites Diana II och är en förlängd version med en annan överbyggnad. Jag tror alltså inte att själva Viking Sally var aktuell för ett norskt rederi.
Detta är på samma sätt som flera tror att Viking Cinderella skulle varit beställd och avsedd för ett kryssningsrederi, i själva verket avbokades kryssaren och varvet fick utrymme att bygga ett annat fartyg, SF:s Cinderella.
Skriv svar