Viking Line - Linjer & Fartyg

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Sauli
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 13:27

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Sauli »

peterpan skrev: ons 21 jul 2021, 10:50Just a cruise host that handles everything from playing “bingo with the elderly” to being a troubadour in the buffet restaurant on weekends.
:o :?: :roll: :lol:

Tjärv1
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Tjärv1 »

Blev något av samma ämne pga ett alternativt fantasi-scenario jag målade upp i Tråden Comeback på Östersjön för Birka

Där hade jag placerat Cinderella hos DFDS tillsammans med Silja Europa och Viking Line hade därigenom fått både Crown som jag döpt om till Isabella!? och Prarl som jag återgett namnet Athena!
peterpan skrev: ons 21 jul 2021, 17:02 När det gäller just Kapellskär så anser jag visst att den fyller en funktion. Det är därför jag anser att VL ska återuppta trafiken på KAP-MAR-NÅD med (äldre/enklare färjor) Rosella och Amorella för att ge Finnlines en match.
Fördelen med äldre färjor är den låga kapitalkostnaden, och med ”enklare” menar jag ett enklare ombordkoncept för pendlare och nyttotrafik.
Jag håller med dig om att den korta vägen mellan Sverige och Finland bör återupptas men det är en för lång rutt för Rosella i hennes nuvarande skepnad med för få hyttplatser. Athena är dessutom en betydligt bättre matchning till Amorella på en gemensam rutt. Nu är det tyvärr ingen av dem som ryms där Rosella brukar ligga i Kapellskär! Särskilt inte om Finnlines större nybyggen skall ligga brevid!

Det kan också vara så att Nådendal är ett bättre alternativ för tyngre trafik som kommer med Grace och Glory med kort hamntid! De får samtidigt en smidigare mindre trång insegling till Nådendal som kan spara tid! Om man samtidigt får mer hamntid centralt i Åbo med Amorella och Athena (som har kortare väg till Sverige) skulle linjerna kunna komplettera varandra bra.

I det samanhanget är ju självklart Athena första reserv vid vinterns dockningar och varvsbesök och kan därmed dyka upp på avgångarna inifrån Stockholm till både Helsingfors och Åbo/Nådendal. Att använda Athena på destinationskryssningar finns också! Hon är i samma storlek som Birka som vi i dessa scenarion satt som ersättare för Cinderella!
Senast redigerad av Tjärv1 den ons 21 jul 2021, 18:51, redigerad totalt 1 gånger.

Finnjet.
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 13:18

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Finnjet. »

Silja Europa lär inte flyttas så lätt. Det är ända rena kryssningsbåten Till Tallinn likt Cinderella från Stockholm. Europa sköter även specielkryssningarna.

Så länge Gamla gubbarna sitter i Åland händer det ingenting 😂

Din plan är bra, Cinderella blir finsk Flagg i vinter under varvsbesöket och i samma Veva sätter man in henne Till Helsinki och Birka tar över. Cinderella personal byter Till Birka.

KOOMT
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 jul 2021, 18:28

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av KOOMT »

I Still change Cinderella HEL-TAL and Amorella HEL-STO

-Systerships in same line. It helps marketing when it is same product every day. You can make those balkongcabins and big insidecabins later in Amorella, which Gabriella is known.
-Cinderella is bigger than Amorella and Gabriella. If they can fix that cardeck they can take more freightmeters than Amorella and Gabriella. In HEL-STO line you don't have need so much freight-capality because there is so much freight-capality coming in Turku/Naantali side. HEL-TAL meters needs and Tallink bring more capality.
-Cinderella just remember as one day cruise ship in Helsinki. And more people comes to cruising if ship is Cinderella, not Amorella. Cinderella bigger SPA- department would be more use when ship goes daytime between Helsinki and Tallinn than is Helsinki or Stockholm harbour and people in city. Who remember Cinderella in Stockholm anymore if there is Glory and maybe Birka too.
-Timetable almost like they plan Isabella earlier. 8.00, 18.30 from Helsinki, 12.00 or 13.30, 22.30 Tallinn. When they did that short cruising-test in Cinderella few years ago, they only bring just that same product than Cinderella does in Stockholm. Only one departure per day and they didn't offer cruises in Estonian side. Last year when Gabriella and Mariella does that HEL-TAL cruises, they don't offer any 20h cruises. I say that HEL-TAL route has different needs, you have to do it little different than Eckerö and Tallink. Little later departure about 13.30 than Isabella's planned 12.00 offer also direct connect to HEL-STO ship. (XPRS now offer connect HEL-TAL when ship coming from Stockholm) And some people want go land in Tallinn so there is be possible 10.40-13.30.

Henrik
Inlägg: 628
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Henrik »

The problem is that Hel-Tal is freight oriented..Cinderella isnt an optimal ship there..in fact she is completly the opposite...

KOOMT
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 jul 2021, 18:28

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av KOOMT »

It's just depends can they fix this Cinderella cardeck-problem. Inside sponsoners can probably change outside than others ships which have them. Some rumours that spa-department in front of ship has more weight than they planned. Can it fix and maybe move to other place? I like too see can we see anything changes those if Cinderella changes route and there is dockning in January. Maybe not, but nice to know next months how things goes.

Henrik
Inlägg: 628
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Henrik »

Star & Finlandia 2000 LM, Megastar /MyStar / Finbo Cargo a lot more than that, Cindy= less than 1000 = Not suitable.. my take ,= Cindy will not end up on Hel-Tal.Hel -Sto yes but Hel-Tal No No No No!

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 556
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av peterpan »

Huvudscenariot är ju att Viking tar över Birka och sätter in henne på kryssningarna ur från Stockholm och att Cinderella sätts in på STO-HEL.

Ett mindre sannolikt alternativ (men icke desto mindre spännande) är att Tallink/Silja fiskar upp Birka och sätter henne på kryssar ut från Helsingfors och samtidigt gör en ”Isabella-rockad” och släpper Europa till Viking, som i sin tur sätter in henne som parhäst till Gabriella på STO-HEL.
Cinderella går du kvar som kryssare från Stockholm.
(Det vore ju kul att se Europa segla för Viking…)
Men föga troligt.

Ett tredje alternativ är att DFDS köper Europa och sätter in henne tillsammans med Athena/Pearl på CPH-OSL, och i sin tur släpper Crown/Thomas Mann till Viking så att vi har båda Euroway-systrarna tillsammans på STO-HEL.

(I alla tre scenarierna blir Amorella antingen parhäst till XPRS på HEL-TLL, eller bingo/lastfärja på KAP-MAR-NÅD…

Mikael
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 19:02

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Mikael »

Om vi antar att varken Tallink eller Viking tar över Birka ser jag flera olika scenarion:

1. Gabriella seglar ensam på STO- HEL fram till Glory kommer då sätts Amorella in som parhäst.

2. Cinderella går under hösten till STO-HEL. 21-timmars MHM kryss läggs ned.

3. Cinderella ändrar under hösten tidtabell och kör 2 turer till HEL i veckan och 21-timmars MHM kryss torsdag-lördag.

4. Man väljer att flytta Gabriella till HEL-TLL och lägger ned STO-HEL

5. Man får under hösten ett bra bud och säljer Amorella.
Alt 1 Gabriella går in som ersättare. HEL-STO läggs ner permanent eller återupptas när Glory har levererats.
Alt 2 Cinderella går in som ersättare. MHM kryss läggs ner permanent eller återupptas när Glory har levererats.

6. Man får under hösten ett bra bud och säljer Gabriella. HEL-STO Läggs ner.

Det finns naturligtvis flera olika alternativ och varianter.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer med Viking Lines trafik.

Jag skulle vilja se en linje STO-TLL-HEL-LNS-STO med 3-4 timmars liggetid i TLL och HEL . Möjligtvis kan STO ersättas med KAP för att få bättre tider och något längre uppehåll i TLL och HEL. Tror inte en sådan linje kommer, men man kan ju drömma / önska.

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 556
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av peterpan »

Mikael skrev: tor 22 jul 2021, 02:10 Om vi antar att varken Tallink eller Viking tar över Birka ser jag flera olika scenarion:

1. Gabriella seglar ensam på STO- HEL fram till Glory kommer då sätts Amorella in som parhäst.

2. Cinderella går under hösten till STO-HEL. 21-timmars MHM kryss läggs ned.

3. Cinderella ändrar under hösten tidtabell och kör 2 turer till HEL i veckan och 21-timmars MHM kryss torsdag-lördag.

4. Man väljer att flytta Gabriella till HEL-TLL och lägger ned STO-HEL

5. Man får under hösten ett bra bud och säljer Amorella.
Alt 1 Gabriella går in som ersättare. HEL-STO läggs ner permanent eller återupptas när Glory har levererats.
Alt 2 Cinderella går in som ersättare. MHM kryss läggs ner permanent eller återupptas när Glory har levererats.

6. Man får under hösten ett bra bud och säljer Gabriella. HEL-STO Läggs ner.

Det finns naturligtvis flera olika alternativ och varianter.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer med Viking Lines trafik.

Jag skulle vilja se en linje STO-TLL-HEL-LNS-STO med 3-4 timmars liggetid i TLL och HEL . Möjligtvis kan STO ersättas med KAP för att få bättre tider och något längre uppehåll i TLL och HEL. Tror inte en sådan linje kommer, men man kan ju drömma / önska.
Viking Line står inför många viktiga beslut nu som är livsavgörande för företagets framtid och överlevnad.
Att resignera från STO-HEL är otänkbart, och i ett längre perspektiv så är även ett upplägg med bara ett fartyg på linjen dödsdömt. Att segla med Amorella på STO-HEL i ett längre perspektiv (i sitt nuvarande tillstånd) är inte heller hållbart, och att sälja Gabriella (även om hon skulle bringa in mer pengar än Amorella) vore också att skjuta sig i foten.

Faktum är att Viking Line hade behövt en ny partner/delägare som hade kunnat ge en behövlig injektion i bolaget.

Men lösningen ligger mitt framför näsan faktiskt.
Om man nu för en kort stund lägger åländsk rivalitet åt sidan så finns det ett rederi till som sitter med byxorna neddragna, Eckerö Line, men TILLSAMMANS skulle de lösa nästan alla problemen de har:

1. Nuvarande moderbolaget Viking Line blir i praktiken åter SF-Line. Eckerö Line går in som delägare i nya gemensamma ”Viking Line”.

2. Trafiken med Finlandia och Finbo Cargo byter kostym till Viking och vips så har vi löst problemen mellan HEL-TLL(och Muuga). Viking har nu 3 fartyg på linjen och blir en jämbördig konkurrent till Tallink på linjen!

3. Birka Stockholm sätts in omgående på kryssning från Stockholm och Cinderella flyttas till STO-HEL.

4. Eckerölinjen fortsätter att operera under eget varumärke.

4. Amorella konverteras om till ett enklare upplägg och sätts in på KAP-MAR-NÅD. Rosella går kvar på KAP-MAR (pga hennes brist på hytter). I ett längre perspektiv skulle man ha två ro-pax på KAP-MAR-NÅD, och Amorella skulle kunna ersätta Rosella som ”ålandsfärja” för pendlare OCH Rosella övergår till Eckerölinjen.

Allt detta skulle kunna genomföras snabbt om bara ålänningarna i Viking och Eckerö skulle kunna komma överens.
Skriv svar