Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Endast för Trelleborgsnerdar (Obs! Ligger i Skåne och kan innehålla inslag om järnvägar)

Inlägg av Risberg »

Spännade underholdning på TV (läs mina hvardagsrumsfönster mot Trelleborgs hamn) idag. Först bogserbåt för MARCO POLO MARCO POLO tar hjälp av bogserbåt i Trelleborg och så:
Klockan 15: Avgångstid för SKÅNE till Rostock. Bilrampen till övre bildäck fälls upp. Först nu börjar växelloket med vagnar till drygt två spår lasta första spåret. Så lastas ännu ett spår. Så kommer loket ut, och stannar, som för att lasta ett tredje spår. Står länge, men kör plötsligt bort med fem godsvagnar, som inte kom ombord. Så avgår Skåne, kommer ut i yttre hamnbassäng mot inseglingsrännan, men slår plötsligt back, och backar extremt sakta tillbaka mot färjeläge 9 igen. Under tiden avgår GALILEUSZ mot Świnoujćie. När SKÅNE är nästan framme vid färjeläget, går hon förut igen, lika långsamt. Och så, klockan 16.10, avgår hon mot Rostock. Hon har, enligt Maritime Global Ship Tracking, ännu kl 16.20 inte plottat in att hon är på väg från Trelleborg till Rostock, utan att hon är på väg från Rostock till Trelleborg, med ankomsttid 13.10 (som också var när hon ankom). :?: :o
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

M.H

Re: Endast för Trelleborgsnerdar

Inlägg av M.H »

En fråga i all välmening till dig Risberg, lämnar du någonsin ditt fönster mot hamnen? Är det inte lite vanskligt att ha en sådan utsikt som nörd? Har du kikare? :D :
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

M.H skrev: ons 20 jan 2021, 18:18 En fråga i all välmening till dig Risberg, lämnar du någonsin ditt fönster mot hamnen? Är det inte lite vanskligt att ha en sådan utsikt som nörd? Har du kikare? :D :
Som pensionär i dessa coronatider tillbringar jag mycket tid i min lägenhet, med utsikten. Och så är det särskilt vissa tider som det sker mycket, måndagar t.ex., kl 12-16 och delvis kl 21-midnatt alla hvardagar, medan det t.ex. är tämligen dött på lördagar. Jag hade faktiskt trott på förhand att jag skulle bli trött på att följa färjorna, men TT-Line's sätt att rotera sina färjor mellan de olika lederna, deras inte alltid lika goda förmåga att hålla tidtabellen, det faktum att hamnen är ganska väderutsatt och, som förra fredagen, att där plötsligt är fler färjor än tillgängliga färjelägen gör "underhållningen" ganska varierande. Och så händer oväntade saker, som när GUTE dök upp 2019 eller bogserbåten som hjälpte MARCO POLO idag. :)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: ons 20 jan 2021, 19:00
M.H skrev: ons 20 jan 2021, 18:18 En fråga i all välmening till dig Risberg, lämnar du någonsin ditt fönster mot hamnen? Är det inte lite vanskligt att ha en sådan utsikt som nörd? Har du kikare? :D :
Som pensionär i dessa coronatider tillbringar jag mycket tid i min lägenhet, med utsikten. Och så är det särskilt vissa tider som det sker mycket, måndagar t.ex., kl 12-16 och delvis kl 21-midnatt alla hvardagar, medan det t.ex. är tämligen dött på lördagar. Jag hade faktiskt trott på förhand att jag skulle bli trött på att följa färjorna, men TT-Line's sätt att rotera sina färjor mellan de olika lederna, deras inte alltid lika goda förmåga att hålla tidtabellen, det faktum att hamnen är ganska väderutsatt och, som förra fredagen, att där plötsligt är fler färjor än tillgängliga färjelägen gör "underhållningen" ganska varierande. Och så händer oväntade saker, som när GUTE dök upp 2019 eller bogserbåten som hjälpte MARCO POLO idag. :)
...och vi är mycket tacksamma att ha online direktrapportering från livliga färjehamnen i Trelleborg! Stort tack Risberg, keep up the good work! 👍😃
Användarvisningsbild

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Kanon,bra med sakkunnig utkik,glöm inte raportera,alla vi kan vara uppdaterade,om det skulle varit lika kunnig utkik i Pearl Harbour skulle Japanerna
aldrig kunnat överraska?Utkik behövs hela tiden!

Sparven

Inlägg av Sparven »

Risberg skrev: ons 20 jan 2021, 16:22 Spännade underholdning på TV (läs mina hvardagsrumsfönster mot Trelleborgs hamn) idag. Först bogserbåt för MARCO POLO MARCO POLO tar hjälp av bogserbåt i Trelleborg och så:
Klockan 15: Avgångstid för SKÅNE till Rostock. Bilrampen till övre bildäck fälls upp. Först nu börjar växelloket med vagnar till drygt två spår lasta första spåret. Så lastas ännu ett spår. Så kommer loket ut, och stannar, som för att lasta ett tredje spår. Står länge, men kör plötsligt bort med fem godsvagnar, som inte kom ombord. Så avgår Skåne, kommer ut i yttre hamnbassäng mot inseglingsrännan, men slår plötsligt back, och backar extremt sakta tillbaka mot färjeläge 9 igen. Under tiden avgår GALILEUSZ mot Świnoujćie. När SKÅNE är nästan framme vid färjeläget, går hon förut igen, lika långsamt. Och så, klockan 16.10, avgår hon mot Rostock. Hon har, enligt Maritime Global Ship Tracking, ännu kl 16.20 inte plottat in att hon är på väg från Trelleborg till Rostock, utan att hon är på väg från Rostock till Trelleborg, med ankomsttid 13.10 (som också var när hon ankom). :?: :o
Stena har den senaste veckat kört intermodala vagnar från Samskip, efter en olycka i Danmark. Därav de sena ankomster/avgångarna. Om man kollade Webkameran i hamnen, verkar det ha varit något problem med porten i aktern, den gick förmodligen inte ner. Därav att de backade tillbaka.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Sparven skrev: sön 24 jan 2021, 01:16 Stena har den senaste veckat kört intermodala vagnar från Samskip, efter en olycka i Danmark. Därav de sena ankomster/avgångarna. Om man kollade Webkameran i hamnen, verkar det ha varit något problem med porten i aktern, den gick förmodligen inte ner. Därav att de backade tillbaka.
Intressant upplysning om akterluckan, det skedde något liknande i torsdags kväll.
Användarvisningsbild

pepe57

Inlägg av pepe57 »

Vad var det för en olycka?Det är väldigt fint att vi har en egen gubbe på plats i Trelleborg,för Trelleborg är ju en väldigt viktig knutpunkt inom den
europeiska sjöfarten!
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

pepe57 skrev: sön 24 jan 2021, 10:30 Vad var det för en olycka?Det är väldigt fint att vi har en egen gubbe på plats i Trelleborg,för Trelleborg är ju en väldigt viktig knutpunkt inom den
europeiska sjöfarten!
Tydligen är vi två. Men Sparven, har Du fler infokällor än web-kameran 50 m framför mitt hvardagsrumsfönster?

Sparven

Inlägg av Sparven »

Risberg skrev: sön 24 jan 2021, 11:08
pepe57 skrev: sön 24 jan 2021, 10:30 Vad var det för en olycka?Det är väldigt fint att vi har en egen gubbe på plats i Trelleborg,för Trelleborg är ju en väldigt viktig knutpunkt inom den
europeiska sjöfarten!
Tydligen är vi två. Men Sparven, har Du fler infokällor än web-kameran 50 m framför mitt hvardagsrumsfönster?
Infokällan är jag själv, då jag jobbar ombord. Dock var jag hemma i Onsdags när detta skedde, och utgår från erfarenhet och bilder från webkameran.
Skriv svar