TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tor 28 jan 2021, 11:46 Åkte ofta med Malmöhus på 80-talet eftersom jag kände alla befälen ombord. Åkte även ”Fyn” mellan Malmlö o Köpenhamn när Malmöhus var på varv. (annars var det oftast Storebaelt som brukade ersätta)
Det måste ha varit 1982 - FYN gick bara en enda gång på Öresund.
peterpan skrev: tor 28 jan 2021, 11:46 Älskade de gamla fina DSB färjorna och kommer ihåg att Malmöhus kändes mycket modernare med sitt helsvetsade skrov och vackra former. Fyn (och dess systrar var charmiga med sina gamla nitades skrov dubbla skorstenar. Underbart!

När jag var ombord på ”Broen” i Aarhus fick man ”Malmöhus” känsla. Ska bli kul att besöka Broen så fort färjemuseet öppnar.
Då skulle Du ha upplevt KONG FREDERIK IX, innan de raserade inredningen, för att sätta in henne på Storebælt. Tog en tour med henne fram och tillbaka mellan Gedser och Warnemünde 1973. :D
peterpan skrev: tor 28 jan 2021, 11:46 Oj, inser nu att jag själv spårat ut of-tonic rätt rejält...
Tonic är bara off om det saknas gin. :lol:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Sparven

Inlägg av Sparven »

Huckleberry Finn och Tom Sawyer har spår ombord. Tror dock dessa har asfalterats igen.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Sparven skrev: mån 01 feb 2021, 12:33 Huckleberry Finn och Tom Sawyer har spår ombord. Tror dock dessa har asfalterats igen.
Skenorna ligger fortfarande väl synliga, men det är möjligt att "rillorna" är igenfyllda, det har jag inte kunnat se ordentligt.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Risberg skrev: ons 27 jan 2021, 18:56
peterpan skrev: ons 27 jan 2021, 18:47
Fin sammanfattning. Dock fanns bogportarna på RH och ND (II) redan från början. Jobbade på NH(IV) när ND kom ny från varvet och kommer ihåg då att hennes bogport öppnades uppåt (klassiskt design) medan dåvarande Jumbofärjorns NH4 och PP3 hade dubbla portar som öppnades åt sidorna.
Ja, minsann, det ser jag nu på mina egna foton av dem när de var nya! Ändå var detta helt nytt för mig! Man lär sig alltid något nytt. :thumme: Måste sägas var väldigt förutseende av TT-Line! För hade de satts in som tågfärjor hade de inte haft användning för bogporten, utan varit tvungna att lägga till med aktern i bägge hamnar. Spåren går heller inte ihop i fören, så de kunde inte rangerats över bogen.
Rättelse: Stämmer trots allt inte. Har tittat ännu noggrannare på mina bilder från 1989 - ingen av de två har visirport i fören.
PICT1868.JPG
PICT1868.JPG
PICT1868.JPG (2.3 MiB) Visad 167 gånger
PICT1870.JPG
PICT1870.JPG
PICT1870.JPG (2.17 MiB) Visad 167 gånger
NILS DACKE i Trelleborg 1989. Det är inte möjligt att ett bogvisir sluter så tätt mot skrovet, att man överhuvudtaget inte ser skarven mellan visirporten och skrovet!

peterpan

Inlägg av peterpan »

Ja minsann, du har rätt. Det finns väldigt få bilder på ND2 och RH från 1988/89 men vad jag sett nu när du tog upp det så har jag inte hittat någon bild med synlig bogport från när de var nya. Faktum är att på en varvsbild från Seebeck werft på RH såg man tydligt att det inte fanns bogport när hon blev byggd.
När systrarna flera år senare byggdes om till PP4 och NH5 så är bogporten där, men frågan är om den tillkom då, eller tidigare när man insåg att det inte skulle bli några järnvägsvagnar på tågdäcket, för jag vill påminna mig om att jag sett både Nils Holgersson (4) ovh Nils Dacke (2) i Trelleborg samtidigt med sina bogluckor respektive bogvisir öppet.

Tack för inlägget Risberg, mycket intressant!
Skriv svar