TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

bengt
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:55

TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av bengt »

Hur förhåller det sig? Har TT-line järnvägsfärjor som aldrig använts som sådana. Finns/fanns passande färjelägen med spår?

"Genau. Und TT-Line war das Unternehmen, das zwei Schiffe mit Schienen an Bord beschafft, die dann aber nicht genutzt hat."
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2536
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av Risberg »

Stämmer!

Man planerade att börja med tågfärjor mellan Trelleborg och Travemünde, och lät bygga tågfärjorna NILS DACKE 1988 och ROBIN HOOD 1989, med sex spår. De passade färjelägena som användes av Malmö - Travemünde- och Hangö - Travemünde-färjorna i Travemünde. Men tydligen fick de inte använda dem, så ett tredje sådant färjeläge avsågs byggas. Miljöorganisationer klagade över detta tredje färjeläge, och innan saken behandlats färdigt föll "järnridån", och då var det ingen mening att köra tågfärjor till Travemünde längre. I Trelleborg skulle det gamla ångfärjeläget "Norra Färjeläget" ha byggts om för dessa färjor, men det hann man inte påbörja (tack och lov, kan man ju säga efteråt). Men det är p.g.a. det färjeläget att akterluckan sitter asymmetriskt mot babord, och att man har en aktre styrbordslucka till lastbilsdäcken - på den tiden var det viktigt att hålla isär Saßnitz- och Travemünetrafiken, och tågfärjeläget låg ju i "Saßnitz-halvan" av Trelleborgs hamn.

NLS DACKE byggdes om till passagerarbilfärjan PETER PAN och ROBIN HOOD till NILS HOLGERSSON, och fick då bogport, och byggdes sedan om igen, nästan till ursprungsutförande (dock med bibehållande av bogporten), till HUCKLEBERRY FINN resp. TOM SAWYER, för insats till Rostock. De går fortfarande och har spåren kvar, även om inte en järnvägsvagn har transporterats på dessa färjor, och nu går de till TTs alla destinationer; Travemünde, Rostock, Świnoujście och Klaipéda.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2536
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av Risberg »

Om jag tillåts komma med en liten språklig anmärkning, så har jag noterat att begreppet järnvägsfärja börjat breda ut sig på svenska. Det heter det på tyska (Eisenbahnfähre), danska (jernbanefærge), bokmålsnorska (jernbaneferge) och polska (prom kolejowy, men på svenska menar jag att det heter tågfärja, liksom som på finska (junalautta), engelska & franska (train ferry, fast Wikipedia använder traversier-rail på franska, som betyder järnvägsfärja) och italienska (traghetto del treno). ;)
Senast redigerad av Risberg den ons 27 jan 2021, 19:01, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: ons 27 jan 2021, 18:28 Stämmer!

Man planerade att börja med tågfärjor mellan Trelleborg och Travemünde, och lät bygga tågfärjorna NILS DACKE 1988 och ROBIN HOOD 1989, med sex spår. De passade färjelägena som användes av Malmö - Travemünde- och Hangö - Travemünde-färjorna i Travemünde. Men tydligen fick de inte använda dem, så ett tredje sådant färjeläge avsågs byggas. Miljöorganisationer klagade över detta tredje färjeläge, och innan saken behandlats färdigt föll "järnridån", och då var det ingen mening att köra tågfärjor till Travemünde längre. I Trelleborg skulle det gamla ångfärjeläget "Norra Färjeläget" ha byggts om för dessa färjor, men det hann man inte påbörja (tack och lov, kan man ju säga efteråt). Men det är p.g.a. det färjeläget att akterluckan sitter asymmetriskt mot babord, och att man har en aktre styrbordslucka till lastbilsdäcken - på den tiden var det viktigt att hålla isär Saßnitz- och Travemünetrafiken, och tågfärjeläget låg ju i "Saßnitz-halvan" av Trelleborgs hamn.

NLS DACKE byggdes om till passagerarbilfärjan PETER PAN och ROBIN HOOD till NILS HOLGERSSON, och fick då bogport, och byggdes sedan om igen, nästan till ursprungsutförande (dock med bibehållande av bogporten), till HUCKLEBERRY FINN resp. TOM SAWYER, för insats till Rostock. De går fortfarande och har spåren kvar, även om inte en järnvägsvagn har transporterats på dessa färjor, och nu går de till TTs alla destinationer; Travemünde, Rostock, Świnoujście och Klaipéda.
Fin sammanfattning. Dock fanns bogportarna på RH och ND (II) redan från början. Jobbade på NH(IV) när ND kom ny från varvet och kommer ihåg då att hennes bogport öppnades uppåt (klassiskt design) medan dåvarande Jumbofärjorns NH4 och PP3 hade dubbla portar som öppnades åt sidorna.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2536
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: ons 27 jan 2021, 18:47
Fin sammanfattning. Dock fanns bogportarna på RH och ND (II) redan från början. Jobbade på NH(IV) när ND kom ny från varvet och kommer ihåg då att hennes bogport öppnades uppåt (klassiskt design) medan dåvarande Jumbofärjorns NH4 och PP3 hade dubbla portar som öppnades åt sidorna.
Ja, minsann, det ser jag nu på mina egna foton av dem när de var nya! Ändå var detta helt nytt för mig! Man lär sig alltid något nytt. :thumme: Måste sägas var väldigt förutseende av TT-Line! För hade de satts in som tågfärjor hade de inte haft användning för bogporten, utan varit tvungna att lägga till med aktern i bägge hamnar. Spåren går heller inte ihop i fören, så de kunde inte rangerats över bogen.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: ons 27 jan 2021, 18:56
peterpan skrev: ons 27 jan 2021, 18:47
Fin sammanfattning. Dock fanns bogportarna på RH och ND (II) redan från början. Jobbade på NH(IV) när ND kom ny från varvet och kommer ihåg då att hennes bogport öppnades uppåt (klassiskt design) medan dåvarande Jumbofärjorns NH4 och PP3 hade dubbla portar som öppnades åt sidorna.
Ja, minsann, det ser jag nu på mina egna foton av dem när de var nya! Ändå var detta helt nytt för mig! Man lär sig alltid något nytt. :thumme: Måste sägas var väldigt förutseende av TT-Line! För hade de satts in som tågfärjor hade de inte haft användning för bogporten, utan varit tvungna att lägga till med aktern i bägge hamnar. Spåren går heller inte ihop i fören, så de kunde inte rangerats över bogen.
Precis. Tack vare att de inte gick ihop i fören via smaka bogporten så blev det betydligt bättre lastkapacitet (järnvägsmeter) smart konstruktion. Internt kallades de för ”kombifärjorna” .
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2536
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: ons 27 jan 2021, 19:02 Precis. Tack vare att de inte gick ihop i fören via smaka bogporten så blev det betydligt bättre lastkapacitet (järnvägsmeter) smart konstruktion. Internt kallades de för ”kombifärjorna” .
Detsamma gällde ju SJs DROTTNINGEN. Och omvänt KNUDSHOVED, före ombyggnad för Fågelvägsleden, och SPROGØ, men där var det över aktern att de inte kunde rangeras. (Det var ju flera Storebæltsfärjor, som så småningom kunde lasta bilar över aktern, men järnvägsvagnar endast över fören, åtminstone KORSØR och PRINSESSE BENEDIKTE, fast den senare blev på slutet också ombyggd för att kunna gå som tågfärja på Fågelvägsleden.)
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: ons 27 jan 2021, 19:07
peterpan skrev: ons 27 jan 2021, 19:02 Precis. Tack vare att de inte gick ihop i fören via smaka bogporten så blev det betydligt bättre lastkapacitet (järnvägsmeter) smart konstruktion. Internt kallades de för ”kombifärjorna” .
Detsamma gällde ju SJs DROTTNINGEN. Och omvänt KNUDSHOVED, före ombyggnad för Fågelvägsleden, och SPROGØ, men där var det över aktern att de inte kunde rangeras. (Det var ju flera Storebæltsfärjor, som så småningom kunde lasta bilar över aktern, men järnvägsvagnar endast över fören, åtminstone KORSØR och PRINSESSE BENEDIKTE, fast den senare blev på slutet också ombyggd för att kunna gå som tågfärja på Fågelvägsleden.)
Blir lyrisk över alla de fina gamla DSB färjorna. Kommer ihåg när jag som väldigt ung Lego-fantast äntligen skulle över till Legoland första gången och vi skulle ta DSB-färjan över Bälten från Halsskov till Knudshoved. I den disiga sommarskymningen låg gamla tågfärjan ”Fyn” som troligen kallats in som avlösare på bilfärjelinjen. Mörkt och stämningsfullt ombord, trötta glödlampor flämtade och det kändes som att ha kommit ombord på ett ödsligt spökskepp med långa gammaldags promenaddäck och salonger som förde tankarna till gamla atlantångare. Ett helt underbart fartyg!
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2536
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: ons 27 jan 2021, 23:10
Blir lyrisk över alla de fina gamla DSB färjorna. Kommer ihåg när jag som väldigt ung Lego-fantast äntligen skulle över till Legoland första gången och vi skulle ta DSB-färjan över Bälten från Halsskov till Knudshoved. I den disiga sommarskymningen låg gamla tågfärjan ”Fyn” som troligen kallats in som avlösare på bilfärjelinjen. Mörkt och stämningsfullt ombord, trötta glödlampor flämtade och det kändes som att ha kommit ombord på ett ödsligt spökskepp med långa gammaldags promenaddäck och salonger som förde tankarna till gamla atlantångare. Ett helt underbart fartyg!
Det måste ha varit mellan 1976 och 1982.

Mycket riktigt, Storebæltstågfärjorna hade långa, gammaldags promenaddäck. Sommaren 1973 "turade" jag, som helsingborgarna skulle säga, på Inter Rail-kort, på samtliga DSB-färjor som gick på Korsør - Nyborg då (bortsett från ASA-THOR, naturligtvis), inklusive att jag promenerade från Korsør till Halsskov och åkte med fyra av Halsskov - Knudshoved-färjorna. KORSØR och STOREBÆLT har jag också åkt en hel del mellan Malmö och København, när MALMÖHUS låg på varsöversyn.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: TT-linjen påstås ha järnvägsfärjor

Inlägg av peterpan »

Åkte ofta med Malmöhus på 80-talet eftersom jag kände alla befälen ombord. Åkte även ”Fyn” mellan Malmlö o Köpenhamn när Malmöhus var på varv. (annars var det oftast Storebaelt som brukade ersätta)
Älskade de gamla fina DSB färjorna och kommer ihåg att Malmöhus kändes mycket modernare med sitt helsvetsade skrov och vackra former. Fyn (och dess systrar var charmiga med sina gamla nitades skrov dubbla skorstenar. Underbart!

När jag var ombord på ”Broen” i Aarhus fick man ”Malmöhus” känsla. Ska bli kul att besöka Broen så fort färjemuseet öppnar.

Oj, inser nu att jag själv spårat ut of-tonic rätt rejält...
Skriv svar