Tunnel Helsingborg-Helsingör

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren
Inlägg: 908
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av Mistluren »

Trafikverket har släppt ytterligare en utredning om en fast HH-förbindelse. Man räknar med att en vägtunnel betalat sog på 40 år. Trot den som vill förstås, sådant stämmer ju sällan eller aldrig när det gäller trafikverket.

Men det kan noteras att man delat upp kalkylen och projektet järnvägstunnel resp. Vägtunnel. Det tyder på att önskat påvisa lönsamhet för vägtunneln.

Sammantaget blir förstås de båda projekten robust olönsamma som tidigare finansminister skulle sagt, till och med med trafikverkets kalkylmetoder.

Varför man inte räknat på en vägbro, tekniken finns idag att spänna en hängbro över hela sundet, framgår inte riktigt. Politiskt direktiv får antagas.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2567
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Vägverket (som visst bytte namn till Trafikverket, när de övertog Banverket) och Vejdirektoratet (som formellt sett inte är Trafikverkets danska motsvarighet, som svensk media påstår), inte BaneDanmark (Banverkets danska motsvarighet), har således lagt fram en utredning om fast HH-förbindelse.

1) Att bygga en vägtunnel utan att bygga järnvägstunnel är ju att frånta förbindelsen anständig kollektivtrafik. Färjorna kommer att upphöra. En "turare", intervjuad i P4 Malmöhus torsdagen 28. januari, var säker på att Sundsbussarne komme att bestå – det gjorde flygbåtarna Malmö – København också, några få år....

2) Varför förutsätter man en sänkbro, som skall ligga på botten, eller ännu värre, en borrad tunnel under havsbottnen. Varför inte en rörbro (en tunnel, som ligger och flyter under vatten, förankrad i bottnen) – mindre höjdskillnad och mindre åverkan på havsbottnen. Kan knappast vara ett problem för sjöfarten, då Drogden är max 11 m djup och farleden under Öresundsbron max 6 m.

När det är sagt, ser jag också stora problem med en fast järnvägsförbindelse: Var skulle den komma upp på själländsk resp. skånsk sida?

a) Skulle man gå inom Helsingør station måste man ju göra som på den mycket lyckat ombyggda Antwerpen Centraal, där man hade en säckstation i ett plan över gatunivå, som inte var ändamålsenligt för genomgående tåg Brussel – Amsterdam. Så då grävde man ut mitten på spårområdet, lade de spåren på gatunivå under de kvarvarande och under jorden lade man de genomgående spåren mellan Brussel och Amsterdam. Man skulle alltså kunna gå i tunnel från hamnen i Helsingør under Helsingørs station och komma upp först sydväst om Helsingør. Problemet är att Kystbanen planeras omgöras till (kanske förarlös) S-bana och Nordbanan Hillerød – København är redan S-bana. Så kanske måste man bygga helt ny järnväg mitt mellan Nordbanen och Kystbanen. Är där plats för det? Hur mycket extra skulle det kosta?

b) På skånsk sida måste man fråga sig, skall uppfarten från tunneln gå norrut, för att i huvudsak tjäna höghastighetståg från Stockholm till Hamburg och godståg, eller söderut, för att tjäna regiontågstrafiken runt Öresund? Eller bägge delar? Ser att man inte förutsätter godstågstrafik i tunneln. Vansinne!

Så har det har talats om problemet med svensk vänstertrafik och dansk högertrafik på järnvägen. Det är ju det minsta problemet! Det har man löst norr om Arlöv (låt vara att under fyrspårsutbyggnaden Malmö – Lund har man annan, tillfällig lösning, där Øresundstågen byter spår strax norr om Hyllie) och det är kanske ännu lättare att lösa från en tunnel. Låt det ena spåret stiga först och det andra gå under det, när man börjar närma sig Helsingborg! (Eller ännu hellre, växla mellan vänstertrafik och högertrafik redan på Västkustbanan norr om Båstad och på Södra Stambanan norr om Osby och låt hela Skåne och Blekinge ha högertrafik; Hässleholm – Markaryd och Karlskrona – Alvesta är ju enkelspåriga och lär väl så förbli).

Men när det är två vägverk som utreder järnvägsförbindelser, så blir väl resultatet därefter.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 908
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av Mistluren »

Jag tror i och för sig också att Sundbussarna kan klara sig så länge man inte bygger järnvägsförbindelsen.

Att sätta sig på en vanlig buss för att först åka ut ur stan, till motorvägen, och sedan genom en tunnel för att därefter behöva ta motsvarande sväng på andra sidan, blir inte särskilt attraktivt.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2567
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: fre 29 jan 2021, 11:13 Jag tror i och för sig också att Sundbussarna kan klara sig så länge man inte bygger järnvägsförbindelsen.
Flygbåtarna (som inte var hydrofoiler längre, utan bekvämare westamaraner) gjorde inte det. Jag var själv användare av dem, efter brons öppning. Då lade DFDS' Oslofärjor fortfarande till vid Kvæsthusbroen i København, och det var gångavstånd från Havnegade, där flygbåtarna lade till. Alternativet var att ta buss från Tietgens bro över Hovedbanegården, och då måste man bl.a. ha dansk valuta, och busshållplatsen uppe på Tietgens bro var inte så bekväm en kall och blåsig januaridag. Men, som nämnt, efter bara några år lades båtleden ner.
Mistluren skrev: fre 29 jan 2021, 11:13Att sätta sig på en vanlig buss för att först åka ut ur stan, till motorvägen, och sedan genom en tunnel för att därefter behöva ta motsvarande sväng på andra sidan, blir inte särskilt attraktivt.
Där är vi hjärtligt överens! :thumme:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2567
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

En karta i dagens ledare i Sydsvenskan visar en godstågtunnel (som ju då måste vara enkelspårig, om det bara är en tunnel) parallellt med vägtunnlarna och en persontågstunnel som kommer in till Knutpunkten söderifrån. Det första är inte i samsvar med det som refererats från utredningen, det andra innebär att banan hvarken fortsätter mot Stockhom eller Malmö, utan Göteborg!

Som man säger på norska: Når utgangspunktet er som galest, blir svarene som originalest! :roll:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 908
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av Mistluren »

Det fanns i och för sig flera olika anslutningsmöjligherer för järnvägen i Helsingborg redovisade.

Men jag tror att det som kommer ut av den här utredningen är:

1. Bane Danmark får ett argument för att ställa om Kystbanen till S-tåg eftersom en tågtunnel till Sverige ändå blir för dyr.

2. Trafikverket får ett argument för att bygga ut motorvägen mellan Helsingborg och Malmö till trefilig, eftersom trafikanalysen för en eventuell bro till Helsingör inte påvisar tillräcklig avlastningseffekt.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2567
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Tror tyvär att Du har rätt på bägge punkter, åtminstone pkt. 1. När det gäller vägtunnlarna så påstår man ju dock att den skulle kunna brukarfinancieras. Redan Lars Løkke Rasmunsens förra regerings trafikminister Ole Birk Olesen förordade en ren biltunnel. Men Vägve...Trafikverket hittar säkert på något annat argument för att bygga tredje filen i hvardera riktningen mellan Malmö och Helsingborg, som det lyckades lura regering och riksdag att bevilja pengar till att upprusta stamvägarnas broar till totalt 60 tons bärighet, med påstående att det var en EU-anpassning, när det visar sig att vägbroarna i EU bara tåler 48 ton.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Marina
Inlägg: 201
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 21:00
Ort: Sæby (Frederikshavn)

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av Marina »

På SVT i går kväll redovisade de något som liknade en serpentin mellan Helsingør och Helsingborg, tågen gick norr ut Helsingørs station och kom in söderifrån Helsingborg. Kör tågen inte norr ut Helsingborg för att komma mot Hässleholm / Stockholm?

Förarlösa S-tåg skulle väl kunna fortsätta till Helsingborg (?)

Ole Birk Olesen från egoistpartiet Liberal Alliance förordar minimala skatter, ingen kollektiv trafik och väldigt lite statlig styrning. Ett 2-3% parti, som händelsevis satt på infrastrukturministeriet för några år sedan. Men partiet är gift för alla former för tågtrafik. Vill inte heller ha tåg över Kattegatt, Kalundborg - Samsø - Hou förbindelsen. Ett infrastrukturprojekt som för övrigt med garanti står betydligt högre på de flesta danska politikers prio-lista än en extra Öresundsförbindelse.
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu

Trådstartare
Mistluren
Inlägg: 908
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 10:24

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingör

Inlägg av Mistluren »

Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2567
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Tunnel Helsingborg-Helsingør

Inlägg av Risberg »

Litet annan karta än den Sydsvenskan publicerade på sin ledarsida. Ingen godstågstunnel alltså. Upprepar: Vansinne! :cry: Och så förutsätter man att kunna använda Kystbanen. För all del, med ny Helsingborg C - Maria-tunnel kommer man ju till Stockholm över Kattarp - Åstorp - Helsingborg, men är där i den nya höghastigsbanan Stockholm - Malmö en gren till Helsingborg? Kanske, den skall väl följa E4an - å andra sidan planerar man ju fyra spår mellan Lund och Hässleholm, som en del av den banan, och då måste den ju svänga av långt norr om Hässleholm. Det hade ju varit smartare att gå i en båge från Helsingør och komma in norrifrån till Helsingborg C och rusta upp den ursprungliga Helsingbor-Hessleholms Jernväg, så slipper man problemet med klättringen upp till Maria, och man slipper vända regiontågen runt Öresund på Helsingborg C. Och som sagt borrad tunnel, som om det inte är problematiskt nog att komma ner till en sänktunnel på botten. Jag hittar ingenting om djupet mellan Helsingør och Helsingborg, men av längdprofilen (som konsekvent kallas tværprofil) så är det en betydlig stigning upp till spåren under Helsingborg C, som uppges skola läggas på 30 m djup. :roll: Jag frågar igen, hvarför inte en rörbro 20-30 m under havytan?
Senast redigerad av Risberg den tor 22 apr 2021, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Skriv svar