
Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Just det, Color Carrier, den enda av Oslos färjor söröver i trafik för närvarande. Hur kunde jag glömma den 

Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Är det inte gammal skåpmat som dammas av - igen? - här i coronatorkan. (De måste ha bra tråkigt i Stenas PR-avdelning .... )
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Akkurat! Bare "Stena-tjat", som omtaler ofte positive men ukonkrete ønsker om ting som ligger langt inn i fremtiden.
Som f.eks. utviklingen av Göteborg-Frederikshavn, som vi har hørt om med jevne mellomrom de siste 10 årene ...

Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Och följande artikel dök upp i mitt nyhetsflöde idag, daterad 7 april 2021:
https://www.tv2nord.dk/frederikshavn/st ... derikshavn
Allvarligt talat, jag tror att detta koncept presenterades redan i förra forumet "Landgången" och det bör ha varit mintst ett par år sedan. Och i en av artiklarna står det att färjan kan beställas "redan" år 2025. Om fyra (4) år skall den alltså beställas, och är i trafik när då? Är den inte redan omodern då?
Jag undrar vilken målgrupp som dessa apitretar-artiklar riktar sig till, som skall behålla intresset i ett fartyg som skall beställas först om fyra år

Om någon vill åka innovativ färja så finns redan Color Hybrid i närområdet, levererad och klar. Inget snack flera år i förväg där inte...
P.S.
Hade jag inte samtidigt trott att Stena har god ekonomi, så hade jag sett denna typ av aptitretar-artiklar som ett tecken på desperation. Istället för att introducera det färdiga fartyget till marknaden, så matar man målgruppen (vilken det nu är) med nyheter om något som skall komma om flera år... som om man inte hade råd att beställa fartyget nu, utan måste få målgruppen till varje pris inte tappa intresset förrän det kommer.
I väntan på Stena Elektra så kanske de kan måla ett nytt lager färg på Stena Danica och presentera henne som "uppfräschad".
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Instämmer, det är obegripligt att man orkar basunera ut denna smörja gång efter annan. Vi vill se färjan förrän vi tror på det!
Göteborg: Stena Jutlandica; 1 augusti 2020
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
Oslo: Pearl & Crown; Ikke fastlagt endnu
-
- Inlägg: 108
- Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:02
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Undrar om inte pratandet om dessa "miljösatsningar" är en del i förhandlingstaktiken om att behålla centrala färjelägen? Att blidka Yimby-hipstrarna och lokalpolitiker.
Också att sända en viktig och tydlig signal till privata och offentliga aktörer i vilken riktning teknikutvecklingen ska gå. Och därmed ett försök att snabba på utvecklingen för att få bättre och billigare lösningar. En stor och stark aktör som Stena behöver ta täten.
Också att sända en viktig och tydlig signal till privata och offentliga aktörer i vilken riktning teknikutvecklingen ska gå. Och därmed ett försök att snabba på utvecklingen för att få bättre och billigare lösningar. En stor och stark aktör som Stena behöver ta täten.
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Situationen påminner om den för 40 år sedan, när Stena hade beställt fyra stora färjor vid polska varv, och fick vänta väldigt länge på leverans.
Två fartyg avbeställdes senare, och de övriga två levererades 6-7 år efter plan (dagens Stena Spirit/Vision). Detta skrevs det ofta om i dagstidningsrna, och enligt dessa så informerade till slut Stena svenska regeringen om polackernas dåvarande affärsmoral.
Men nu verkar samma mindset ha flyttat in i Stenas eget huvudkontor!
Vi kan snacka om en ny färja - men vi behöver inte leverera den.
Vem menar man skall acceptera denna typ av utdragen process mellan information och leverans? Kunderna? Miljön?
Detta skulle förmodligen inte fungera alls om danmarkslinjen var utsatt för konkurrens.
Två fartyg avbeställdes senare, och de övriga två levererades 6-7 år efter plan (dagens Stena Spirit/Vision). Detta skrevs det ofta om i dagstidningsrna, och enligt dessa så informerade till slut Stena svenska regeringen om polackernas dåvarande affärsmoral.
Men nu verkar samma mindset ha flyttat in i Stenas eget huvudkontor!
Vi kan snacka om en ny färja - men vi behöver inte leverera den.
Vem menar man skall acceptera denna typ av utdragen process mellan information och leverans? Kunderna? Miljön?
Detta skulle förmodligen inte fungera alls om danmarkslinjen var utsatt för konkurrens.
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Önskar att det fanns konkurrens Till danmark. Någon kryssnings standard färja med bra bildäck. Borde väl finnas mer än frakt frakt och frakt. Danica fungerar ju, men hur länge Till. Börja tänka på, hur skulle det vara Göra likt Silja Europa? Kvällsavgång och sen party på natten. Avgång morgon från Fredrikshavn och lagom ankomstid Till Göteborg på helger. Sedan vardagar någon mer effektivare tidtabell.
Re: Stena Line planerar att beställa elektriska färjor för Göteborg - Frederikshavn
Tror inte det finns så många som är sugna på party på en Danmarksfärja. För ett antal år sen när man kunde åka på festresa till både Frederikshavn och Kristiansand så var det ganska sunkigt klientel som åkte.