TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Penny

TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av Penny »

Snart så har det gått 11 månader sedan Helsingfors, Tallinn och Riga resorna från Sverige stängde ner. Nu är det 2021, nytt år och nya tag med färjetrafiken.

I nuläget vet vi:

Viking Cinderella har ett uppehåll till 28/4. Specialresor i sommar till Visby, Höga kusten, Bornholm, Gdansk.
Gabriella: Specialresor till Visby, Mariehamn och Riga under sommaren.
Mariella/Gabriella: Åter i trafik 28/3. Vad jag kan se på hemsidan verkar de inte gå till Tallinn i sommar, utan ligger stilla i Helsingfors.
Silja Symphony: Bokningsbar med avgång till Helsingfors 1/4. Inga specialresor är inplanerade i skrivande stund enligt kundtjänst.
Silja Serenade: Första avgången från Stockholm 28/5
Isabelle: Helsingfors-Riga.
Victoria 1: Specialkryssningar till Ösel och Mariehamn. Första avgången till Tallinn från Stockholm 2/6.
Baltic Queen: Första avgången till Tallinn från Stockholm 3/6.
Silja Europa: Specialkryssningar till Visby och Mariehamn. Åter i trafik 1/4.
Åbofartygen verkar öppna upp fler restauranger till i april enligt bokningssystemet.

Hoppas att detta år blir bättre än föregående.

Ministern

Re: TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av Ministern »

Enligt kundtjänst så kommer även bastu-/poolavdelningen på Siljas Åbofartyg öppna upp i april, åtminstone på Baltic Princess.

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Tror denna sommar kommer gå med reducerad pax kapacitet men hoppas att alla linjer öppnar. Sedan efter sommaren så hoppas verkligen att det blir som normalt.

weatherc

Inlägg av weatherc »

Finnjet. skrev: mån 08 feb 2021, 20:39 Tror denna sommar kommer gå med reducerad pax kapacitet men hoppas att alla linjer öppnar. Sedan efter sommaren så hoppas verkligen att det blir som normalt.
Blir inte "normalt" förrän tidigast 2022. Pre-korona-normalt lär det aldrig bli igen.
Med en vaccinerningstakt som hittils gett 2.5-3 år förrän ens 80% är vaccinerade plus alla förseningar, minimalistiska leveranser av vaccin, samt möjligheter att nuvarande vacciner inte ens hjälper för mututationer (ex syd-afrika-mututationen) kommer detta fanstyg att ta länge ännu, mycket länge. Inte ett enda land har tex ännu raporterat att smittomängderna skulle ha börjat sjunka tack vare vaccinerna. Och snart har februari också gått.

Det hoppas dittan och dattan att så och så många skall vara vaccinerade då och då men ingen vet nåt. Och dessa tidpunkter skjuts också hela tiden framåt i tiden, först skulle "vanliga friska" vara vaccinerade till sommaren, nu är det slutet av året. Förrän vi är där har det väl skjutits fram till hösten 22. Och att sommaren ska lätta på smittmängderna som den gjorde förra året. Men ingen kan ens teoretiskt lova nåt. Bara hoppas.Ingen vet ens hur stor vaccineringstäckning det behövs förrän det börjar lätta, dvs vad är målet i denna fars?

Verkar mer som om ingen riktigt vet vad som borde göras/ha gjorts gällande restriktioner/vaccin mm. utan mer som att politiker mm vill visa att "vi gör nåt!!" Vilka medel/restriktioner som verkligen hjälper mot fanstyget (100% säker att alla restriktioner/medel inte har en blekaste hjälp mot fanstygets spridning).
Annorstädes har det ju också talats om att vissa framför allt restriktioner är också ett test av beslutfattare att se hur "folket" reagerar mot dessa (om folket godkänner dessa kan de ju enkelt användas i passliga lägen i fortsättningen också). I detta läget inbakat som medel mot korona.

Det är inte för att vara pessimistisk, utan realistisk.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

weatherc skrev: mån 08 feb 2021, 23:42
Det är inte för att vara pessimistisk, utan realistisk.
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
:lol:
Senast redigerad av Risberg den tis 09 feb 2021, 08:53, redigerad totalt 1 gånger.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

M.H

Inlägg av M.H »

Min sköra mammas läkare ringde mig i går och erbjöd vaccin till mig trots att jag inte tillhör riskgrupp alls och det pga att jag tar hand om mamma under pandemin så jag får dos1 10/2 o dos2 4/3. Det är igång...

M.H

Inlägg av M.H »

Jag återkommer med eventuella biverkningar...

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Min mamma är också färdigvaccinerad då hon ingår i den första fasen :)

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Vill verkligen att allt ska bli som vanligt igen. Ha möjligheten att åka båt och kunna lyssna på underhållning och kunna resa till de vanliga destinationerna som TallinkSilja och Viking Line erbjöd innan pandemin. Men jag läste "weatherc" s synpunkter här ovan och jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag vill tro något helt annat och även önskar det, men känner mig mer ralist. Innan jul fick man mail från Club One att i april öppnar alla linjer igen till Helsingfors, Riga och Tallinn. Cinderella skulle först ha ett trafikuppehåll tills början på februari och det har också förskjutits. Förra sommaren tror jag folk kände hopp på ett sätt, att den jobbiga våren var över. I år vet man mera och även om många längtar ut så tror jag folk är ännu mera försiktiga i år på nått sätt än förra året. Jag tror inte rederierna klarar av att ha så många båtar liggandes en vinter till. Med den vaccinationstakten som är där mindre än 1 % har fått sin andra dos i Sverige så är mina förhoppningar noll. Jag tillhör en kategor som ingår i fas 4 och jag tror inte att jag kommer få mina doser i år som det ser ut nu. Helsingfors blir nog en nedlagd destination tror jag.

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Sorligt om det blir så som Fagerholm skriver, men inte omöjligt. Kanske Gabriella som parhäst tillsammans med Crown Seaways. Mariella ensam på Helsingfors eller att hon går in på Tallinn som Silja Europa.
Skriv svar