TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren

Re: TallinkSilja, Viking Line Corona 2021

Inlägg av Mistluren »

Jonsson skrev: ons 02 jun 2021, 10:11
Inga partimedlemmar, och absolut inga socialdemokrater...

Storbritannien då? Där rasade också smittspridningen, trots att de har ännu längre mellan doserna, I princip det dubbla som vi har. Och varför har spridningen inte ökat i Finland som har 12 veckor mellan doserna för samtliga vaccin?

Du har helt enkelt fel, igen.
Storbrittannien är mycket riktigt motargumentet. Där har man ju istället gjort precis tvärt om och fått ned smittspridningen genom att låta alla få tillgång till en dos.

Det tycks ju också fungera, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Men det sämsta tycks vara att göra något mitt emellan, vaken eller.

Man skall dock komma ihåg att Storbrittannien inte hade så mycket att välja på eftersom deras vaccinationsprogram till stor del bygger på Astravaccinet, vilket inte tillåter allt för snabb andea dos.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: ons 02 jun 2021, 10:10
Men nu argumenterar du väl lite mot dig själv. Statsradion skyller förstås gärna på regionerna. Sedan är det ett faktum att man inte heller i Stockholm rappprterar om avbokningarna som rent faktiskt sker, sanktionerat av staten.

Så långt SRs vinkling som är extremt statsstyrd.
Då hade väl inte SR P4 Malmöhus tigit om avbokade "andra-doser" i Skåne - för det hade ju varit regionernas fel! Så hvem är det som argumenterar mot sig själv? :roll:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Mikael

Inlägg av Mikael »

Holger, Kan du flytta inläggen om Corona som inte har med ämnet att göra till en tråd i rätt kategori?

Vore tråkigt om tråden stängs pga inlägg som inte hör till trådens ämne.

BACK TO TOPIC.

Kommer Viking Line att starta trafiken på Stockholm - Helsingfors i år eller 2022 eller väljer man att lägga ned linjen permanent?
Användarvisningsbild

/jes

Inlägg av /jes »

Man tar sig för pannan. Antalet smittade är en funktion av hur många som testas. Signaturen Mistluren som kan allt om epidemiologi kan väl visa testfrekvensen i de olika länderna så att vi kan sätta saker och ting i relation till varandra?

I Stockholm går det till så här med vaccination. Det finns två alternativ:
1. Boka vaccination hos din vårdcentral (där du är listad)
2. Boka tid hos de stora vaccinationsmottagningarna (Kistamässan till exempel) som finansieras av regionen men drivs av privata företag.

Jag valde alternativ 1, min vårdcentral. Bokade tid en vecka senare till 21 april, fick min AZ spruta och blev samtidigt inbokad till dos 2 den 23 juni, samma klockslag för att det skulle vara lättare för mig att komma ihåg. En kompis till mig utnyttjade alternativ 2, dos 1 fick han samma dag som han bokade, dos 2 i måndags. Inget strul alls.

Hur ... svårt kan det vara?? :-) Att sedan medierna jagar klick för att för att man ska kunna läsa dem gratis. Ja, då gäller det att skapa alla upptänkliga vinklar för att man ska trilla dit.

Som avslutning, inga som helst biverkningar av AZ-vaccinet trots att jag har lågt antal blodplättar i utgångsläget. Jag räknar dem inte varje kväll. :-) Ingen annan jag känner har fått biverkningar av AZ.

Detta är mitt enda, tror jag, och sista inlägg om covid-19. Jag vill läsa om färjor! :-)

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: ons 02 jun 2021, 11:00
Men nu argumenterar du väl lite mot dig själv. Statsradion skyller förstås gärna på regionerna. Sedan är det ett faktum att man inte heller i Stockholm rappprterar om avbokningarna som rent faktiskt sker, sanktionerat av staten.

Då hade väl inte SR P4 Malmöhus tigit om avbokade "andra-doser" i Skåne - för det hade ju varit regionernas fel! Så hvem är det som argumenterar mot sig själv? :roll:
Det är folkhälsomyndigheten som gått ut med direktivet som avbokningarna grundar sig på.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: ons 02 jun 2021, 11:20
Risberg skrev: ons 02 jun 2021, 11:00

Det är folkhälsomyndigheten som gått ut med direktivet som avbokningarna grundar sig på.
:back2topic: Det är otroligt hur Du kan vrida och vända på argument, för att aldrig kunna erkänna att Du kanske inte sitter på den enda och fulla sanningen! Jag har skrivit det förr, och jag upprepar det: Min compliment för val av forumnamn, Mistluren, ett entonigt, högljutt brölande utan förmåga att motta svar. Den complimenten för självinsikt skall Du ha! :lol:

(Och den ilksna emojin kom inte från Mistluren utan från den trogna "ilsken emoji"-följeslagaren Kehinde :lol:
Senast redigerad av Risberg den ons 02 jun 2021, 13:11, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Det finns så dumma inlägg att de inte borde kommenteras. Men efterfrågade fakta, genomsnittligt antal test per person,

Storbrittannien 2,67
USA 1,45
Sverige 0,99

PS -Det är just de andradoser som inbokats samtidigt som förstadoserna av vårdcentralerna man just nu ägnar sig att boka av. Dock ej AZ-doserna eftersom de inte är användbara till det politiska stunt man nu vill ägna sig åt.

Mikael

Inlägg av Mikael »

:back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic: :back2topic:

Mumin

Inlägg av Mumin »

Mistluren skrev: ons 02 jun 2021, 09:11
Risberg skrev: tis 01 jun 2021, 16:29
Mistluren skrev: tis 01 jun 2021, 16:26

Och då kan du inte ens veta att du får den. Hade andra dosen inbokad 22 juni. Fick SMS om "händelse" och att jag skulle gå in på vårdens app. Där fanns ett "avslutat ärende" och ingen mer tid.

Ett dygn senare ett brev om att försöka boka om igen, om ytterligare några veckor.....

Nåväl, vill inte tala i egen sak och det kan finnas skäl att dra ut på tiden. Men sättet de gör det på är fullständigt ologisk och detta att de hela tiden ljuger gör ju att man tröttnar.
Har inte hört om liknande avbokningar i Skåne - det hade SR P4 Malmöhus garanterat rapporterat om.
Tveksamt, om journalisterna i statens tjänst upplever att detta är i enlighet med statens önskemål rapporterar de inte.

Nåväl, problemet är förstås inte att folk inte får ut och kryssa, utan att när man givit 60+ en dos vaccin löper de (lite övergeneraliserat) ungefär samma risk som 30- utan vaccin, vilket beklagligtvis får många 60+ som fått en dos att agera som många 30- redan gör. Det ökar snarare än minskar smittspridningen.

Det bästa för hela samhället hade nog varit att hålla sig till de intervall som tillverkarna angivit. Det har ju fungerat mycket bra i USA.
Kan snälla du sluta med dina konspirationsteorier. Det är svårt att orka med.

Tack!
:back2topic:

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Silja Europa är utanför Skåne just nu. På väg Till England.
Skriv svar