Funderingar om SF och Slite

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

/jes

Re: Funderingar om SF och Slite

Inlägg av /jes »

Henrik skrev: sön 30 maj 2021, 20:14 See Wikipedia info. I also heard this from other sources.
Det var så pass konkreta planer att det skrevs om det i medierna.

Markmeister89
Kontakt:

Inlägg av Markmeister89 »

Det står dessutom i Viking Lines jubileumsbok från 2009.

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Hur skulle en Finland-norrköping fungera idag? Känns som en lite konstig linje men ändå.
Användarvisningsbild

/jes

Inlägg av /jes »

Som fraktlinje skulle det väl kunna fungera - lastbilstrafik söderifrån mot Finland behöver inte köra fram till och genom Stockholm. Underlaget för kryssningspassagerare lite magert.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Jag har för mig, att Myrsten försökte komma igen efter konkursen med en färjelinje mellan Norrköping och Finland eller Baltikum. Det projektet blev inte direkt långlivat eller om det blev nedlagt utan att ha startat har jag glömt. Intresset var minst sagt ljummet om jag minns rätt.

Ulf Berlin

Inlägg av Ulf Berlin »

Silja Line försökte att köra med Fennia Norrköping-Riga 1993.
Trevligt resa och initiativ,men var nog alldeles för tidigt...
(Isen låg på Daugava i Riga hamn och kaptenen sade rakt ut att dom var tvugna att muta bogserbåtsskepparen
för att vi skulle komma in till kaj :cry: )/Ulf

hkt

Inlägg av hkt »

Om ni diskuterade om Slite och Silja, skulle ni först läsa Den ena den var vit. Efter jag läste den, förståd jag mycket om rederierna och deras ekonomi på 80-talet.
http://www.bankrattsforeningen.org.se/debatt30.html
Senast redigerad av hkt den mån 31 maj 2021, 22:27, redigerad totalt 1 gånger.

hkt

Inlägg av hkt »

hkt

Inlägg av hkt »

Trådstartare
Emil G

Inlägg av Emil G »

hkt skrev: mån 31 maj 2021, 22:19 Om ni diskuterade om Slite och Silja, skulle ni först läsa Den ena den var vit. Efter jag läste den, förståd jag mycket om rederierna och deras ekonomi på 80-talet.
http://www.bankrattsforeningen.org.se/debatt30.html
Känner att Nordbankens betydelse är överdrivet, visst hade det kunnat skötas bättre men det var ju inte så att de andra bankerna stod på kö för att hjälpa Slite trots att man enligt vissa får bilden att det vore helt riskfritt och Nordbanken sa nej av ren elakhet utan någon affärsmässig bedömning. Det är ju inte så att Nordbanken hade en skyldighet att låna ut några hundra miljoner till åt Slite...

Slites öde var tragiskt men knappast unikt för ett bolag som expanderar massivt i högkonjunktur utan en fot på bromspedalen.

Mats Lönnerblad har väl för övrigt lagt längre tid på att klaga och vara allmänt bitter över de oförrätter som begåtts mot honom under sent 80-tal än vad han faktiskt drev sitt företag som gick i konkurs...
Skriv svar