Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Henrik
Inlägg: 544
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Henrik »

So passenger comfort isnt important? Why then take the ferry in the first place? 🤔.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2536
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Risberg »

Henrik skrev: ons 09 jun 2021, 21:57 So passenger comfort isnt important? Why then take the ferry in the first place? 🤔.
Är passagerarcomfort på en färja i Bottenviken beroende av trevliga utedäcksmöbleringar?! :o
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
Markmeister89
Inlägg: 331
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:16
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Markmeister89 »

Passagerarkomforten kommer bli mycket bättre på Aurora Botnia än på Wasa Express. Hon är ju byggd för ren nyttotrafik och hennes utbud och komfort är mer än tillräcklig.

Tjärv1
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Tjärv1 »

Komforten behöver vi nog inte oroa oss för!
Inredningen uppfattar jag som trivsamt enkel och utbudet av restauranger, bar, lounge och hytter bör kunna erbjuda den komfort som önskas.

Med hybriddrift och azipods blir det nog betydligt mindre buller och vibrationer än många andra färjor! Hoppas hon går nästan lika bekvämt när isförhållandena blir mer besvärliga!

Finnjet.
Inlägg: 190
Blev medlem: mån 01 feb 2021, 13:18

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Finnjet. »

Hytterna ser väldigt fina ut, slår Viking och tallinks fartyg. Detta verkar va en väldigt trivsam färja, hoppas inte för liten

Trossen
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Trossen »

Är det första gången den leden får en nybyggd färja, byggd för leden?
Helt riktigt! Det var på tiden! Det har alltid varit äldre tonnage som satts in på sträckan, rena svängdörren. Men Casino Express/Fennia torde tillhöra en av trotjänarna på linjen. Eller vilken färja har egentligen gått under längst tid på rutten? Kan Korsholm III gått längst tid?

Sauli
Inlägg: 123
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 13:27

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Sauli »

Trossen skrev: tor 10 jun 2021, 07:22Det har alltid varit äldre tonnage som satts in på sträckan, rena svängdörren.
Bild

Bild

ThomasG
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 06:49

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av ThomasG »

Både Wasa Star och Jetcat var nybyggda när de kom i trafik, men var ju byggda för helt andra trader. Denna färja är den första som byggts enkom för trafik i kvarken.

Trossen
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Trossen »

Både Wasa Star och Jetcat var nybyggda när de kom i trafik, men var ju byggda för helt andra trader
Tack för informationen! Var helt inne på att även dessa båtar hade gått ett tag på andra linjer, men så var det alltså inte. Ja den s.k. spykatten var ju kanske det bästa exemplet på båt som definitivt inte var anpassad till farleden i fråga!

Återstår nu bara att reda ut frågan om vilken färja som fick gå längst i trafik mellan Umeå - Vasa: jag satsar på Casino Express/Fennia. :)

Lars Ödlund
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 16:36

Re: Aurora Botnia har påbörjat sina Sea trials.

Inlägg av Lars Ödlund »

Det är ju sagt att pax-utrymmena ska ligga på däcken 6 o 7, på däck 8 där utrymmet vid skorstenen finns är ju för besättningen.

Frågan blir ju var trapphusen är placerade och om det är besättningsutrymmen även längst akterut på däck 8
Skriv svar