Nostalgitankar

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Adamthesailor

Nostalgitankar

Inlägg av Adamthesailor »

Jag är självklart medveten om att utvecklingen inte stannar. Det som är vackert/snyggt för dagens yngre medlemmar är för mig inte alls lika lockande. På samma sett som dom båtar jag nu kommer nämna kan vara ointressanta gamla skorvar för andra.
Färjorna byggs givetvis för sin funktionalitet och där av får färjorna sin utseenden. MEN...vad jag kan sakna mina barndoms båtar. Att ligga i husvagnen, längst bak i mörkret och se " jättar" som M/S Kapella sida vid sida med någon (i mina ögon) av dom hypermorderna syrrorna från Papenburg är minnen jag än i dag kan njuta av. Eller att se den enorma Viking Sally dyka upp bakom Apollo III på ingående mot Stockholm. Jag hade turen att få vara ombord på Rosellas premiärtur från Stockholm och även om det i dag är svårt att förstå så framstod denna " Jumbo " som något man verkligen lyfte på ögonen för. Doften av matos på Fennias akterdeck, den enorma bryggan på Diana II och om hur svårt jag hade att ens föreställa mig att det skulle gå att bygga en större färja än Silvia Regina / Finlandia. Apollo III och hennes fantastiska akterdeck som man nådde från baren längst akterut där man smuttade på den för tiden populära drinken med namnet Geting. Kapten Kull som på sin kvällsvandring ombord tömde dom enarmades mynt i en tygpåse. Vaknade av någon anledning nu på morgon med dessa minnen, Är det fler än jag som får sådanna härliga flashbacks i bland.
Undrar AdamTheSailor
Adventure OTS 2011 medelhavet
Vision OTS 2013 Baltic
Carnival Ecstacy 2014 Caribbean
Navigator OTS 2015 Caribbean
MSC Opera 2016 Baltic
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Nostalgitankar

Inlägg av Risberg »

Definitivt! 1958 fick Kungsleden Europas den gången största färja, TRELLEBORG. Estetiskt är det inget som i min ögon överträffar tågfärjorna TRELLEBORG (1958), DANMARK (1968) och framförallt SASSNITZ (1959), som enligt min mening är den vackraste tågfärja som någonsin byggts efter andra världskriget.

Vi åkte ofta med TRELLEBORG på dagstour (utan att gå av i Saßnitz) när jag var barn. Man träffade alltid någon lekkamrat från Västberlin. Vi åkte karusell på vändskivan för personbilar i personbilsgaraget, vi var nere på vagndäck och tittade på järnvägsvagnarna, vi åkte upp och ner i hissarna, vi sprang runt i alla passagerarutrymmen som fanns och ute på däck. Höjdpunkten var att stå i aktern och titta på rangeringen med ånglok i Saßnitz.

Bild
Statens Järnvägars TRELLEBORG, byggd 1958 i Helsingør

Bild
Danske Statsbaners DANMARK, byggd 1968 i Helsingør

Bild
Deutsche Reichsbahns SASSNITZ, byggd 1959 i Rostock
Senast redigerad av Risberg den tis 08 jun 2021, 22:39, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Och så minns jag en sommarlördag, då TRELLEBORG rangerades i Södra Färjeläget och KONUNG GUSTAF V i Norra Färjeläget och bägge avgick mot Saßnitz. Omedelbart efter kom DROTTNING VICTORIA i Norra Färjeläget, rangerades och avgick igen, och omedelbart efter henne kom STARKE, och procedyren upprepades. Och kl 11 avgick PETER PAN mot Travemünde.

Bild
Två av ångfärjorna vid ett annat tillfälle, KONUNG GUSTAF V (byggd 1910 i Göteborg) på ingående och DROTTNING VICTORIA (byggd 1909 i Newcastle) vid J. C. Petersens Mek. Verkstad
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Ulf Berlin

Inlägg av Ulf Berlin »

Oj,oj vilken nostalgibild Risberg :)
När kan denna ha blivit tagen?/Ulf
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Ulf Berlin skrev: tis 08 jun 2021, 19:40 Oj,oj vilken nostalgibild Risberg :)
När kan denna ha blivit tagen?/Ulf
Den av ångfärjorna 1966, med min Kodak Instantic100-kamera, som jag köpte som tioåring 1964 (därav bildkvaliteten).

peterpan

Inlägg av peterpan »

Fina bilder på vackra fartyg!

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Ja visst är det härligt med nostalgitankar. Första gången jag kryssade var som 5 åring med Birka Princess och sedan dess har det blivit en hel del kryssningar, mestadels till Finland, Estland och Lettland. Brukar ibland tänka tillbaka på dessa 24 timmarskryssningar som var på 90 talet och när man t e kunde åka till Mariehamn på olika tider beroende på vilken dag man åkte. Minns den härliga stämningen som var då som jag tyvärr inte finner riktigt på de kryssningar som man åker på idag. Minns att det alltid var en hyttvärdinna som hälsande en välkommen ombord och låste upp hytten åt en och hur man på hemresan inte kunde vara i hytten 3 timmar innan ankomst. Minns också att man som 9 åring gick av i Mariehamn på kvällen när vi åkte från Stockholm en måndag hur spännande det var eller när man hade en hel förmiddag i Mariehamn på måndagarna när man kryssade med Athena.
Kan sakna en svunnen tid som inte kommer tillbaka. Jag kan också sakna att åka på kryssning med Rosella, Dancing Queen till Mariehamn. Idag känns det att folk har mer krav och allt ska vara så modernt och helst ska man ha 9 olika barer att välja mellan och 10 restauranger, visst är det trevligt med valmöjligheter, men kan ibland sakna det enkla.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Så har vi kära, gamla MALMÖHUS, Öresunds bästa restaurant. Lördagkvällarna var färjan ofta full av ätande passagerare, som bara gick en runda runt tulldisken i Frihavnen, för att få lov att köpa det stackars cigarett-, cerut- eller tobakspaketet tax-free. En förnämlig restaurant i en förnämlig färja. Tyvärr slutade Kontinenttågen gå den vägen 1973 och 1975 slutade hon ta passagerare helt.

Bild
MALMÖHUS, byggd 1945 på Kockums, Malmö

Köpte man rabatthäfte med 5 enkelbiljetter, som gällde på både SRÖ/DSØs "stora båtarna" och MALMÖHUS, så kostade de Skr 2:35/enkelresa 1972. En enkelresa med Øresundståget kostar 120:- Skr (då kan man i och för sig resa runt på hela Københavns kollektivtrafiknät hela ankomstdagen)! Väldigt dålig (läs ingen) restaurant på Øresundstågen.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

Jag kan minnas åren runt 1979-81 när mitt färjeintresse precis hade börjat och jag cyklade runt bland stadens resebyråer och hämtade resebroschyrer och tiggde klistermärken. På vissa resebyråer fanns posters med fartygsprofiler som illustrerade Viking Lines nybyggnadsprogram, och jag har för mig att de bara presenterades som "Jumbo nr 1" , "Jumbo nr 2" etc. Fartygen hade då ännu inte fått sina namn. Då hade jag ännu inte rest med någon finlandsfärja utan det skulle dröja ytterligare några år.

På västkusten fanns fortfarande tre rederier: Sessan, Stena och Tor Line. Jag bad ibland mina föräldrar att vi kunde åka ner till terminalerna bara för att se om det låg någon båt inne.

Och på resa till Gotland med m/s Gotland årgång 1973 såg jag fram emot att resa med ett fartyg som såg ut precis som Stenas
70-talsfärjor, men som ändå var så annorlunda. Det fanns ju ingen taxfreebutik med mängder med godis som jag trodde fanns på alla färjor...

Och så hade jag en barndomskompis vars familj hade sommarstuga någonstans i svensktalande delen av Finland, dit de åkte varje sommar med Vasabåtarna från Sundsvall till Vasa.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Så skall vi inte glömma gamla, fina KONG FREDERIK IX, byggd för Gedser - Großenbrode-leden 1954. När jag åkte fram och tillbaka mellan Gedser och Warnemünde 1972 gick hon fortfarande bara på de internationella lederna Gedser - Warnemünde och Rødby Færge - Puttgarden, och hon hade en flott träinredning och porträtt av Kong Frederik IX och Dronning Ingrid. Från 1973 började DSB sätta in henne på Storebælt, med åtföljande "modernisering" och simplare inredning.

Bild
KONG FREDERIK IX, byggd 1954 i Helsingør. På bilden ankommer hon Warnemünde 1975, annars var WARNEMÜNDE fast helårsfärja på den leden efter 1974, då hon gått sin sista tour på Trelleborg - Saßnitz.

Bild
WARNEMÜNDE var nämligen på varvsöversyn, på Neptun Werft i Rostock, där hon byggdes 1963
Skriv svar