Nostalgitankar

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Douglas

Re: Nostalgitankar

Inlägg av Douglas »

Kryssningen som jag gjorde, min första men inte sista, gick från Stockholm till Mariehamn, ca 1971-72.
Det stolta fartyget Jätten Finn, Stenas försök att komma in på marknaden Solen sken , men det blåste en kall nordlig vind. Maten var urdålig. Det gick inte att vara ute på däck pga isande vinden Inombords fungerade inte uppvärmningen annat än i en förlig mats där alla försökte komma in men blev bryskt avvisade av personalen.
En del av personalen hade också kollat lite djupt i en del buteljer, vilket påpekades livligt. Kommer ihåg att alla resenärer ville ha tillbaka pengarna i informationen. Men NEJ. Eftersom jag var från Göteborg fick jag hur mycket gliringar som helst över att vi på västkusten hade sådan skitfärjor
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Quiz: Hvem var Jätten Finn, och hvar kan man se honom den dag idag? Hvilken film porträtterades han i?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Fyrtornet skrev: ons 09 jun 2021, 22:42
Och på resa till Gotland med m/s Gotland årgång 1973 såg jag fram emot att resa med ett fartyg som såg ut precis som Stenas
70-talsfärjor, men som ändå var så annorlunda. Det fanns ju ingen taxfreebutik med mängder med godis som jag trodde fanns på alla färjor...
Påminner mig om när jag reste med tågfärjan STOREGUT på Tinnsjøn 1974. Jag hoppade över hotellfrukosten utan tänkte äta i cafeterian, som jag var van vid från Helsingør - Helsingborg-färjorna. Jo, tack! Vi var tre -3- passagerare, och ingen servering eller ens kiosk. I Mæl tog de andra bussen till Rjukan, medan jag stannade för att fotografera tågfärjerangeringen. För att få en bild av STOREGUT när hon gick, var jag tvungen att vänta i Mæl tills hon kom tillbaka nästa gång. Mæl är en tågfärjekaj och "that's it". Så där tillbragte jag och två fjällämlar timmar. Där fanns hvarken vått eller torrt att få. Så när jag kom till Kristiansand på kvällen hade jag inte ätit och druckit på hela dagen, hittade en Coca Cola-automat och slukade 6 burkar på tio minuter.
Risberg @ Telemarkskanalen og Tinnsjøn

PICT0107.JPG
PICT0107.JPG
PICT0107.JPG (2.3 MiB) Visad 187 gånger
En av två fjällämlar, som utgjorde de enda levande varelser, förutom jag själv, på Mæl färjestation mellan färjans besök
PICT0110.JPG
PICT0110.JPG
PICT0110.JPG (2.33 MiB) Visad 187 gånger
"Hvem släckte ljuset?" Det var så mulet att blixten självutlöste, och den lille stackaren såg ut som om han hade sett stjärnor
Senast redigerad av Risberg den fre 11 jun 2021, 23:29, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johnny

Inlägg av Johnny »

Douglas skrev: tor 10 jun 2021, 07:20 Kryssningen som jag gjorde, min första men inte sista, gick från Stockholm till Mariehamn, ca 1971-72.
Det stolta fartyget Jätten Finn, Stenas försök att komma in på marknaden Solen sken , men det blåste en kall nordlig vind. Maten var urdålig. Det gick inte att vara ute på däck pga isande vinden Inombords fungerade inte uppvärmningen annat än i en förlig mats där alla försökte komma in men blev bryskt avvisade av personalen.
En del av personalen hade också kollat lite djupt i en del buteljer, vilket påpekades livligt. Kommer ihåg att alla resenärer ville ha tillbaka pengarna i informationen. Men NEJ. Eftersom jag var från Göteborg fick jag hur mycket gliringar som helst över att vi på västkusten hade sådan skitfärjor
Jätten Finn var ju artistnamnet Stena använde för båtarna i sin trafik på Mariehamn. Den första var väl Stena Nordica 1965 därefter användes även Poseidon (Jätten Full), Stena Baltica, Wappen, Helgoland, Stena Germanica och Stena Finlandica. Germanica och Finlandica som var de sista på linjen använde väl aldrig namnet Jätten Finn. Stenas trafik på Mariehamn gick nog rätt bra, men när Stena kom överens med Myrsten och Svea om att de skulle hålla sig borta från Kattegatt så lämnade Stena Finlandstrafiken. Överenskommelsen bröts av Silja Line, som då ägdes av Sea Containers, när man började marknadsföra SeaCats trafik Göteborg-Frederikshavn som Silja Line. Detta var väl för att jävlas med Stena för att Sea Containers var tvugnna att sälja Sealink till Stena.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Johnny skrev: tor 10 jun 2021, 11:42 Jätten Finn var ju artistnamnet Stena använde för båtarna i sin trafik på Mariehamn.
Ja, men hvem var Jätten Finn, och hvar kan man se honom den dag idag? Hvilken film porträtterades han i?
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev

Inlägg av Jens Vinderslev »

Det kan være, ham her. https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4tten_Finn. Fundet på Google.
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev

Inlägg av Jens Vinderslev »

Billeder af Jätten Finn/Poseidon, finder du her. http://www.inselfaehren.com/butterschiffe/poseidon/
Kræver medlemsskab. http://www.inselfaehren.de/forum/viewto ... t=Poseidon

Douglas

Inlägg av Douglas »

Sorry glömde skriva att det var Poseidon, mycket bra gjort av Jens att länka

peterpan

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: tor 10 jun 2021, 11:56
Johnny skrev: tor 10 jun 2021, 11:42 Jätten Finn var ju artistnamnet Stena använde för båtarna i sin trafik på Mariehamn.
Ja, men hvem var Jätten Finn, och hvar kan man se honom den dag idag? Hvilken film porträtterades han i?
”Jätten Finn” är väl den där lilla stenfiguren som står o kramar en pelare i Lunds Domkyrka? (han hotade ju att välta hela kyrkan, något han ännu inte lyckats med...)

Han har ju olika namn i olika sägner, däribland artistnamnet ”Tingelitut” vilket är mer passande med tanke på hans tämligen begränsade framgångar...
Senast redigerad av peterpan den tor 10 jun 2021, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: tor 10 jun 2021, 17:31 ”Jätten Finn” är väl den där lilla stenfiguren som står o kramar en pelare i Lunds Domkyrka? (han hotade ju att välta hela kyrkan, något han ännu inte lyckats med...)
Korrekt!

När biskop Ascer av Lund blir ärkebiskop av hela Norden 1103 behövs det byggas en ny domkyrka i Lund. Domkyrkan skall helgas åt St. Laurentius, men ärkebiskop Ascer vet inte hur han skall få tag i tillräckligt med folk och pengar för att bygga den nya domkyrkan.

Men så stöter han på en jätte, och frågar honom om inte han kan bygga domkyrkan. Jo, det skall jag göra, men på ett villkor: om Du inte innan jag är färdig gissar mitt namn, så får jag sticka ut ögonen på Dig. Ascer går med på det, och räknar med att det inte skall vara så svårt, men gissar på det ena efter det andra, men hvarje gång svarar jätten Nehej, än har Du inte gissat rätt, och snart sticker jag ut Dina ögon. Biskopen börjar bli bekymrad - jätten har snart byggt färdigt kyrkan, han har bara litet kvar på sista tornet.

Så, en kväll, råkar han höra jättens hustru ropa Kom in nu, barn, Finn är snart hemma! Glädjestrålande nästan springer ärkebiskopen till jätten och ropar Du heter Finn, Du heter Finn! Jätten Finn blir då så vred att han rusar ner i kryptan och tar tag om en bärande kolonn, för att riva sitt bygge. Men då har han brutit löftet, och förstenas. Och där står han än idag, förstenad, i kryptan i Lunds domkyrka.

Litet lustigt att ett Göteborgsregistrerat fartyg, som dessutom officiellt heter POSEIDON, väljer att kalla sig Jätten Finn, efter en jätte som byggde Lunds domkyrka, när hon går i Stockholms skärgård. Men det skulle väl vara någon slags ordvits, som göteborgarna är så kända för.
PICT0107.JPG
PICT0107.JPG
PICT0107.JPG (1.74 MiB) Visad 91 gånger
Jätten Finn, föstenad, i Lunds domkyrka. För att vara jätte är han inte väldigt imponerande. Min elvaårige klasskamrat Hans står bredvid.

Filmen, Jätten Finn finns med i, är Svenska Ords (HasseåTages) "Äppelkriget". Jag såg filmen tillsammans med en äldre arkitektkollega i Narvik, som sade Og jeg som trodde at Jätten Finn var en isbryter. Ja, sade jag, i Danmark har de en dronning som er oppkalt etter en jernbaneferge.
Skriv svar