Viking Sally

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Frihamnen

Re: Viking Sally

Inlägg av Frihamnen »

Bra detektivarbete :thumme:
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

"Balder Line", Høvik
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Gibt man bei Google den Namen "Parley Augustsen" ein, so werden nur Ergebnisse mit dem Titel "MS ESTONIA", einem 1994 gesunkenen Fährschiffes angezeigt. Es heißt, eine von Parley Augustsen geführte Reederei hatte das Bauvorhaben der MS ESTONIA, diese zog den Auftrag jedoch zurück und wurde mit der Finnischen Reederei AB Sally geschlossen. Jedoch findet man im gesamten Netz nicht auch nur einen Artikel über diese Person (Parley Augustsen).

Söker man i Google på namnet "Parley Augustsen", så får man bara upp rubikker som MS ESTONIA, en 1994 sjunken färja. Det betyder, ett av Parley Augustsen drivet rederi skall ha beställt ESTONIA, avbeställde emellertid, som överfördes till finska rederiet Sally. Emellertid finner man på hela nätet bare en artikel om denna person (Parley Augustsen)

Hier noch ein kleiner Hinweis.Baunummer 529 bei Jos. L. Meyer, Papenburg
Auftraggeber: Balder Line A/S, Høvik (MGR: Parley Augustsson Management A/S, Høvik)geplanter Name: "Balder Nor".geplanter Liniendienst: Flensburg- Porsgrunn18.10.1978: Der Auftrag wird nach Kiellegung an Rederi ab Slite, Slite übertragen und wurde dann als "Diana II av Slite" am 31.03.1979 abgeliefert.
14.06.1979: Indienststellung als "Diana II".

(Här ännu en referens. Byggnr 529 hos Jos.L.Meyer, Papenburg
Uppdragsgivare: Balder Line A/S, Høvik (Dir.: Parley Augustsson Management A/S, Høvik) planerat namn BALDER NOR, Planerad led: Flensburg - Porsgrunn (!) 18.10.1978: Uppdraget överdras efter kölsträckning till Rederi ab Slite och levererades 31.03.1979 som DIANA II AV SLITE (???)
14.06.1979: Ibruktagen som DIANA II)

Nu blev jag förvirrad! :shock:
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Var precis inne på samma sida: (här är det översatt)

”Här är en liten ledtråd: konstruktion nummer 529 hos Jos. L. Meyer, Papenburg
Kund: Balder Line A / S, Høvik (MGR: Parley Augustsson Management A / S, Høvik) Planerat namn: "Balder Nor". Planerad linjetjänst: Flensburg-Porsgrunn 18.10.1978: Efter att kölen har lagts överförs ordern. till Rederi från Slite, Slite och levererades sedan som "Diana II av Slite" den 31 mars 1979.
14 juni 1979: Idrifttagning som "Diana II".”

Ojojoj. Det betyder alltså att ”Balder Line” i Norge först beställer Diana Ii, som EFTER att kölen redan är lagd säljs till SLITE!

Då går Balder Line och beställer ett större systerfartyg, Viking Sally, på samma varv och gör samma sak EN GÅNG TILL och detta fartyg säljs till SALLY som Viking Sally!

Det har jag aldrig hört tidigare, men det förklarar släktskapet mellan fartygen. Då kommer alltså från båda fartygen (och dess design) ursprungligen från Balder-Line...

Det här borde skrivas in på Fakta om Fartyg. :)
Senast redigerad av peterpan den fre 11 jun 2021, 17:19, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

https://www.sjohistorie.no/no/rederi/10 ... rt-innhold

Rederiet hade tydligen 24 mindre kustlastfartyg el. likn., alla med namn på BALDER .....
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 17:14 Var precis inne på samma sida: (här är det översatt)
Hade jag redan gjort.
Risberg skrev: fre 11 jun 2021, 17:02
(Här ännu en referens. Byggnr 529 hos Jos.L.Meyer, Papenburg
Uppdragsgivare: Balder Line A/S, Høvik (Dir.: Parley Augustsson Management A/S, Høvik) planerat namn BALDER NOR, Planerad led: Flensburg - Porsgrunn (!) 18.10.1978: Uppdraget överdras efter kölsträckning till Rederi ab Slite och levererades 31.03.1979 som DIANA II AV SLITE (???)
14.06.1979: Ibruktagen som DIANA II)
peterpan skrev: fre 11 jun 2021, 17:14
Ojojoj. Det betyder alltså att ”Balder Line” i Norge först beställer Diana Ii, som EFTER att kölen redan är lagd säljs till SLITE!

Då går Balder Line och beställer ett större systerfartyg, Viking Sally, på samma varv och gör samma sak EN GÅNG TILL och detta fartyg säljs till SALLY som Viking Sally!

Det har jag aldrig hört tidigare, men det förklarar släktskapet mellan fartygen. De kommer alltså från båda fartygen (och dess design) ursprungligen från Balder-Line...
https://www.dn.no/ny-start-for-parley-a ... 1-1-373544

Ny start for Parley Augustsson
Parley Augustsson – kommandittselskapskongen fra 70- og 80-tallet – står sentralt i planleggingen av et nytt børsnotert rederi. Den gamle rederen skal være iferd med å kjøpe skip for milliardbeløp.

Ifølge DN skal Augustsson være i forhandlinger om kjøpe åtte nye produkttankskip til en verdi av 296 millioner dollar eller vel to milliarder kroner.
Parley Augustsson startet i rederiet Bergesen d.y. i 1962 og klatret etter hvert til stillingen som rederidirektør og ble utpekt som kronprins. Han skulle egentlig bli partner i rederiet, men valgte i stedet å starte sitt eget rederi da dette trakk ut i tid. For 20 år siden var Augustssons rederi Balder-gruppen et av Norges største, men i 1985 var konkursen et faktum, ifølge Dagens Næringsliv.
- Ingen kommentar, er alt Parley Augustsson selv vil si om sitt mulige comeback i norsk shipping.

Dagens Næringsliv 23. mars 2004

Verkar vara en kul typ!

Adamthesailor

Inlägg av Adamthesailor »

Mitt sista minne Sally (Estonia) var när vi låg och väntade på last i Muuga. Vi tog en Lada in till Tallin och gick nere i färjehamnen och såg män från Svenska Sjöfartsverket som gick igenom skicket på henne. Det var då dom hittade dom berömda hyttmadrasserna som användes som tätning ngn stans
i närheten av visiret. Jag borde verkligen komma i håg om det var den natten hon sjönk eller om det var nästa nattresa mot stockholm.
Adventure OTS 2011 medelhavet
Vision OTS 2013 Baltic
Carnival Ecstacy 2014 Caribbean
Navigator OTS 2015 Caribbean
MSC Opera 2016 Baltic
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Inlägg av Fyrtornet »

När jag betraktade Viking Sally från Svea på min Åboresa 1986 så noterade jag att det bildades ovanligt mycket vitt skummande vatten vid stäven, även på sträckor inom skärgården som borde innebära lägre hastigheter. Jag minns denna betraktelse för det är inget jag har reagerat på gällande andra fartyg vare sig dessförinnan eller efteråt. Jag undrade om det innebar att fartyget hade extra stort vattenmotstånd jämfört med andra fartyg?
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Adamthesailor skrev: fre 11 jun 2021, 18:25 Jag borde verkligen komma i håg om det var den natten hon sjönk eller om det var nästa nattresa mot stockholm.
:?: Nästa nattresa mot Stockholm efter att hon sjunkit?! :?:

Mitt enda och sista minne från ESTONIA var påsken 1984, då vi gick genom isen i full fart, så hela skrovet dånade.

Adamthesailor

Inlägg av Adamthesailor »

Risberg skrev: fre 11 jun 2021, 19:06
Adamthesailor skrev: fre 11 jun 2021, 18:25 Jag borde verkligen komma i håg om det var den natten hon sjönk eller om det var nästa nattresa mot stockholm.
:?: Nästa nattresa mot Stockholm efter att hon sjunkit?! :?:

Mitt enda och sista minne från ESTONIA var påsken 1984, då vi gick genom isen i full fart, så hela skrovet dånade.
Hur fick du det till det...sjönk hon den natten, eller sjönk hon nästkommande nattresa ? ?
Adventure OTS 2011 medelhavet
Vision OTS 2013 Baltic
Carnival Ecstacy 2014 Caribbean
Navigator OTS 2015 Caribbean
MSC Opera 2016 Baltic
Skriv svar