Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan

Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av peterpan »

Sedan Tingsrättens dom mot Fartygschefen och en mindre incident med slagsida från 2020, sågar det varit knäpptyst om gamla BJ/BS.
- Ligger hon kvar vid kaj i Timrå?
- Finns det besättning ombord?
- Blev ägarfrågan utredd ordentligt eller finns ”Ivan Superentreprnör” fortfarande kvar i bilden?
- Är man skamsnes kajägare och myndigheter i Timrå?
- Har man haft någon verksamhet nu i sommar?
- Finns det överhuvudtaget några rimliga planerade framtiden?

Alla svar, funderingar, observationer och mindre kvalificerade gissningar samt obekräftade rykten mottages tacksamt...
Senast redigerad av peterpan den mån 12 jul 2021, 10:43, redigerad totalt 2 gång.

Origoxy

Re: Vad händer med Birger Jarl / Baltic Star?

Inlägg av Origoxy »

Mitt inlägg hamnar nog i gruppen mindre kvalificerade då jag inte har någon insyn men, skrev för rätt länge sedan detta om Birger Jarl.

Eftersom hon numera är registrerad som fritidsfartyg och, iom att hon inte uppfyller SOLAS, inte kan klassas tillbaka som handelsfartyg blir det problem........ än mer problem eftersom hon är full med asbests och därmed inte får ”exporteras” (dvs skrotas) utomlands.

”Superentreprenören” eller någon av hans bulvaner konkurser bolaget och överger fartyget, kommunen står med svarte Petter och tvingas ta alla kostnader, dvs sanera båten innan hon skrotas.

Spanaren

Inlägg av Spanaren »

Intressant att en tråd om Birger Jarl / Baltic Star kommit igång igen. Vi är många som är intresserade / nyfikna vad som händer med fartyget. Därför uppmanar jag alla heta debattörer att hålla en acceptabel nivå på inläggen. Jag befarar att Holger sitter beredd med fingret på "stoppaknappen".
Senast redigerad av Spanaren den mån 12 jul 2021, 09:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Eftersom de andra trådarna om BJ "brann" så vill jag be er att ta det lugnt i denna tråd! Tack!

"Spanaren" hann före :thumme:

Trossen

Inlägg av Trossen »

Kan nog lugnt utgå från att hon ligger kvar i Timrå - det borde varit skriverier om hon lämnat men som sagt - knäpptyst! Vintern var ganska hård i norr men har heller inte hört något om hur det skulle ha påverkat henne. Helt optimalt kan det ju inte ha varit att hon låg kvar där över vintern i vart fall.

Trådstartare
peterpan

Inlägg av peterpan »

Jag tror det fanns en Facebook-grupp som sköttes av ”fartygschefen” men jag kan inte hitta den längre.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Tänkte på henne då jag passerade på vägen upp till Holmsund vid midsommar och på tillbakavägen! Borde jag kunnat sett henne från vägen?

Nautiker

Inlägg av Nautiker »

Timrå - kaj Vivstavarv där Baltic Star ligger upplagd pågår inga synliga aktiviteter.
Fortfarande står det gamla namnet Birger Jarl på skrovet.
Baltic Star i bedagat skick där det eftersatta underhållet börjar bli synligt.

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Var någonstans tror ni att hon kommer att skrotas?

Spanaren

Inlägg av Spanaren »

Tiden går och inga nyheter om fritidsfartyget Baltic Star. Finns det någon besättning kvar ombord? Under vintern fanns några personer ombord som vakade över att inget frös sönder. Undrar om de lyckades helt, det är ett stort fartyg som ska hållas frostfritt. Finns det någon läsare som rör sig bland de styrande i Kommunen? Undrar om de känner att fartygets närvaro utgör en risk? för ett år sedan var försäkringsfrågan med i debatten. Då hade fartyget och dess ägare ingen försäkring som täcker vrakbärgning eller oljeskador. En eventuell olycka kan hamna på Kommunens ansvar, såvida inte fartygets ägare tar ansvaret och går in med pengar.
Skriv svar