Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3132
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

eb088322-ebd2-9fad-6fcf-2d8da9ecafca.jpg
eb088322-ebd2-9fad-6fcf-2d8da9ecafca.jpg
eb088322-ebd2-9fad-6fcf-2d8da9ecafca.jpg (68.06 KiB) Visad 278 gånger
Tydligen är de nya färjorna något olika hvarandra, nya BRETAGNE (II) har fler hytter och nya NORMANDIE (II) fler bilar. Olika disponering av däcken?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

peterpan
Inlägg: 556
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: ons 21 jul 2021, 16:38 Med risk för att någon skriker :back2topic: : Kunde HONFLEUR vara en lämplig ersättare för MARCO POLO på TT-Line's Trelleborg - Klaipéda-led?
…allt är nog bättre än nuvarande Marco Polo.

Marre
Inlägg: 222
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 21:43

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Marre »

Ennå et skip som får norsk statsstøtte til "norskbygde skip", men som hovedsakelig er bygd på FSGs verft i Landskrona?
Var kommer uppgiften från att hon är byggd i Landskrona? Jag trodde det var polackerna som hjälpt till?

Kunde HONFLEUR vara en lämplig ersättare för MARCO POLO på TT-Line's Trelleborg - Klaipéda-led?
Jag tror att passagerarfaciliteterna är alldeles för bra för fraktlinjen till Klaipeda. Men däremot hade hon säkert passat bättre på linjerna söderut i TT Lines trafik. Ungefär samma lastkapacitet som Nils DAcke/Robin Hood, men mer än dubbla passagerarkapaciteten.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3132
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: ons 21 jul 2021, 17:26
Ennå et skip som får norsk statsstøtte til "norskbygde skip", men som hovedsakelig er bygd på FSGs verft i Landskrona?
Var kommer uppgiften från att hon är byggd i Landskrona? Jag trodde det var polackerna som hjälpt till?


Det var frågetecken efter den meningen. Jag visste inte, innan Knut Lorentzen upplyste om det, hvar hon byggdes, men det var tydligen i Flensburg. Men två fartyg, som jag vet byggdes i Landskrona, men där varvsskylten ombord påstår Rissa, var Hurtigrutskeppen TROLLFJORD och MIDNATSOL. Jag hade faktiskt en polemik med varvsägarinnan om det ombord på MIDNATSOL på hennes visningstour i Oslo 2003, där hon hävdade att det bara var skrovet som byggdes i Landskrona (Fosenvarvet i Rissa äger det f.d. Öresundsvarvet). Det är i så fall en helt ny defintion på "skrov" och inbefattar överbyggnad, maskin och skorsten. Rissa-varvet stod uteslutande för inredningen, inklusive kommandobryggan, därför måste hon bogseras från Landskrona till Rissa. Den ömma punkten här var att varvet uppbar statssubventioner för "norskbyggda" fartyg, och jag tror det blev litet efterspel när norska myndigheter upptäckte hur mycket/litet som byggdes utomlands resp i Rissa, och det gällde fler fartyg än de två Hurtigruteskeppen.
Senast redigerad av Risberg den ons 21 jul 2021, 19:06, redigerad totalt 2 gång.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Jens Vinderslev
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 19:09
Ort: Nørre Snede

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Jens Vinderslev »

Risberg skrev: ons 21 jul 2021, 17:44 (FSG äger det f.d. Öresundsvarvet).
Äger FSG (Flensburger Schiffbau Gesellschaft) Öresundsvarvet?
Tænk det vidste, jeg ikke.

FSG harlige købt yachværftet, Nobiskrug i Rendsburg.
Men det er en anden historie.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3132
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Risberg »

Jens Vinderslev skrev: ons 21 jul 2021, 18:42
Risberg skrev: ons 21 jul 2021, 17:44 (FSG äger det f.d. Öresundsvarvet).
Äger FSG (Flensburger Schiffbau Gesellschaft) Öresundsvarvet?
Tænk det vidste, jeg ikke.

FSG harlige købt yachværftet, Nobiskrug i Rendsburg.
Men det er en anden historie.
Nej, nej. Jeg misforsto FSG til å være Fosen-værftet! :oops: Korrigeret i mit indlæg ovenfor. Tak!
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Knut Lorentzen
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 04 aug 2019, 08:38

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Knut Lorentzen »

Marine Atlantic skal ha en og nå, de er populære disse e-flexer.
Det er vel kanskje Leif Ericson som skal byttes ut da, som jo er bygget i Landskrona/Rissa.....

https://www.shippax.com/en/news/marine- ... stena.aspx

boathansm
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 21:32

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av boathansm »

Knut Lorentzen skrev: ons 21 jul 2021, 20:32 Marine Atlantic skal ha en og nå, de er populære disse e-flexer.
Det er vel kanskje Leif Ericson som skal byttes ut da, som jo er bygget i Landskrona/Rissa.....

https://www.shippax.com/en/news/marine- ... stena.aspx
Eier dem noen ferjer utenom denne? Er vel 2 på charter fra Stena og en fra Tallink?

Emil G
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Emil G »

Har Stena ensamrätt till "konceptet" e-flexer eller vad man ska kalla det eftersom alla verkar använda dem som mellanhand. Eller är det helt enkelt så att Stena har bättre möjligheter än sig Brittany att få till vettiga finansieringsvillkor?
Användarvisningsbild

Mumin
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 22:37
Ort: FI-Norrveckoski

Re: Two new shorter E-Flexers for Britanny Ferries

Inlägg av Mumin »

https://www.sjofartstidningen.se/tionde ... -bestalld/

Denna artikel borde besvara det mesta.
Skriv svar