Viking Line - Linjer & Fartyg

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

peterpan
Inlägg: 556
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av peterpan »

Efter att ha varit inne på detta området i flera trådar tänkte jag här knyta ihop säcken som ett egen koncentrerad tråd: Planering för linjer, affärskoncept och disposition av fartyg är ju oerhört viktig nu när uppstarten redan kommit igång på allvar efter den långa förödande pandemin.
För Silja Line är det mycket enkelt. De har redan sina 2 + 2 fartyg på STO-HEL och STO-ÅBO. Likaså Tallink på STO-TLL och STO-RIGA bil ju enkelt med 2+2 färjor när allt är tillbaka som det ska, och även deras starka närvaro på TKL-HEL. Det är väl bara Silja Europa som ska hitta sin rätta plats.
För Viking Lines del är det oerhört viktigt att det blir rätt, och därför föreslår jag följande upplägg när ”faran är över” för Pandemin och Glory är levererad:

STO-MAR-ÅBO: Viking Grace och Viking Glory

STO-MAR-HEL: Gabriella och Cinderella

HEL-TLL: Viking XPRS

KAP-MAR-NÅD: Rosella och Amorella

STO-kryssningar: Birka Stockholm

Med detta upplägg så chartrar/köper Viking Birka Stockholm av Eckerö, och Birka ersätter Cinderella på kryssningar från Stockholm. Man satsar då på lite längre kryssningar i högsäsong och kortkryssar i lågsäsong. Man bör också sikta in sig på lite penningstarkare klientel genom att ”höja ribban” på konceptet. Låt gärna måltider ingå i priset som på ”riktiga” kryssningar. ”Slaskpubliken” och ”gratisåkande snåljåpar” skall bort från målgrupperna.

De reguljära färjorna på STO-HEL och STO-ÅBO fortsätter som tidigare att locka en del kryssningsresenärer som blandas med reguljära passagerare.

En nyhet är KAP-MAR-NÅD! Här slänger vi in Rosella och Amorella, som får ett enklare utbud av service, förtäring och underhållning. Här kan vi locka pensionärer och ”snålare publik” med medhavd matsäck. Inkomsterna kommer ju främst från bildäcket. Cafeteria, buffet restaurang och taxfree. (Bort med à la Carte och andra personalkrävande upplägg) Nöjesutbudet blir endast dragspel o trubadur varvat med Bingo.Gamla färjor med låg kapitalkostnad (fast väl underhållna) ska dränera alla försök från Finnlines med nya stora dyra fartyg. Med andra ord är det dags att öppna den gamla 70-talsterminalen i Nådendal igen.

Där har vi en fin ”set-up” för Viking Line.

När det gäller kryssande pax så har vi då (förutom de reguljära alternativen) en riktig kryssare för lite seriösare publik i form av Birka Stockholm, och buss till KAP för de penningsvagare segmenten som vill ha medhavd matsäck, lyssna på dragspel och spela bingo.

Kvar blir då ”slasktrattssegmentet” som man INTE vill ha ombord på varken Birka eller övriga fartyg. MEN man får inte glömma att även här kan finnas ett affärsupplägg. Dock bör denna trafik köras i ett eget bolag, låt oss kalla upplägget för ”Ålandsbåten!”. Det säger allt.
Liten näst intill obefintlig landsorganisation. PR och marknadsavdelningen jobbar uteslutande på sociala medier. Ombord bjuds på Fest, spel, snabbmat och alkohol. På hemvägen öppnar den stora tax-free outlet-butiken på bildäck där de slitna hemvändande resenärerna kan rulla hem förstärkning till efterfesten.
Fartyget skall vara en äldre mindre bilfärja som med enkla medel konverteras till flytande festlokal. Helst inchartrad.
Förslag till lämpligt fartyg: Moby Corse (Dana Anglia). Denna verksamhet blir säkerligen skandalomsusad och omskriven men lyckligtvis fungerar det som effektiv marknadsföring i detta kundsegment.
(Detta sista affärsupplägg handhas förhoppningsvis av annan aktör, och är alltså inget som jag rekommenderar för Viking Line själv, MEN det skulle vara till fördel för Viking om det fanns eftersom dessa resenärer skrämmer bort de köpstarka kundgrupperna på övriga fartyg)

Henrik
Inlägg: 628
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Henrik »

I like it in general but you forgot Hel-Tal. Here VL and Eckero are generating profit but VL due to their one ship service fails to attract freight. Someth must be done here.Also, how suitable are Amorella and Rosella for freight? Not soooo. 😀
Senast redigerad av Henrik den ons 21 jul 2021, 09:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 3132
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Risberg »

@peterpan: Hvad får Dig att tro att MOBY CORSE skulle vara till salu?
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 556
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av peterpan »

Risberg skrev: ons 21 jul 2021, 08:19 @peterpan: Hvad får Dig att tro att MOBY CORSE skulle vara till salu?
Jag har ingen aning om Dana Anglia/Moby Corse eventuellt skulle vara möjlig att hyra eller köpa, bara att hon skulle vara helt perfekt för uppgiften som ”Ålandsbåten”.
Lagom storlek, lågt kapital men trots det i bra skick.
Alla hennes systrar/kusiner (och övriga lämpliga objekt) är tyvärr borta (Prins Harald/Hamburg, PP2/Fedra och NH3/Theofilis). För att inte prata om Dana Regina /Vana Tallinn)

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 556
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av peterpan »

Henrik skrev: ons 21 jul 2021, 07:39 I like it in general but you forgot Hel-Tal. Here VL and Eckero are generating profit but VL due to their one ship service fails to attract freight. Someth must be done here.Also, how suitable are Amorella and Rosella for freight? Not soooo. 😀
You’re right. VL needs another ship on HEL-TLL. Obviously Amorella, if my KAP-MAR-NÅD comeback plans are scrapped.
Amorella and Rosella are not ideal for freight, your right again, but they are cheap and they are already here. In my vision the KAP-MAR-NÅD should not have the normal VL full service koncept. Instead smaller crews, simplified buffet and cafeteria, no bar show, live bands or DJs. Just a cruise host that handles everything from playing “bingo with the elderly” to being a troubadour in the buffet restaurant on weekends. My idea was to re-introduce the KAP-MAR-NÅD in the cheapest possible way just to sabotage for Finnlines (and other cargo operators). If Rosella and Amorella would sail with filled car decks, the profit margin for Finnlines fancy expensive new buildings would be gone. And if the VL ships are full you could always charter an older cheap cargo ferry for trailers, or just enjoying fully booked ships and nice profits. 👍😊

Tjärv1
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Tjärv1 »

peterpan skrev: ons 21 jul 2021, 01:28 En nyhet är KAP-MAR-NÅD! Här slänger vi in Rosella och Amorella, som får ett enklare utbud av service, förtäring och underhållning. Här kan vi locka pensionärer och ”snålare publik” med medhavd matsäck. Inkomsterna kommer ju främst från bildäcket. Cafeteria, buffet restaurang och taxfree. (Bort med à la Carte och andra personalkrävande upplägg) Nöjesutbudet blir endast dragspel o trubadur varvat med Bingo.Gamla färjor med låg kapitalkostnad (fast väl underhållna) ska dränera alla försök från Finnlines med nya stora dyra fartyg. Med andra ord är det dags att öppna den gamla 70-talsterminalen i Nådendal igen.
Bortsett från medhavd matsäck är vi nog överens!

Jag förordar ofta (med en dåres envishet) frafik från Kapellskär och minskat antal onödiga(?) inseglingar till Stockholm via Furusundsleden. Vi lämnar den diskussionen!
Här är det snabbare och billigare överfart som gäller. En rutt som kompletterar Stockholm-Mariehamn-Åbo. Framförallt blir det förbättrade kommunikationer till och från Mariehamn med fler avgångar åt båda hållenoch förhoppningsvis en tidtabell som gynnar pendlande ålänningar. En tidig morgonavgång från Mariehammn har funnits då Rosella haft natthamn i Mariehamn. De resenärerna kanske inte varit den mest lönsamma kundgruppen för försäljning ombord. Kommer färjan istället från Nådendal en lämplig tid fördem behövs ingen extra tur utan de kan bara kliva ombord. Antagligen kan många morgonpendlare redan gått över till att åka Finnlines från Långnäs!

Sittsalonger och sovkapslar (typ M/s Skåne?) kan nog fungera på denna kortare rutt som blir ett budgetalternativ till Grace och Glory och även till konkurrenten Finnlines nybyggen.

Tittade nyligen lite på fjordline.com och nya Fjord FSTR. Noterade att de anammat snabbmatställenas skärmar där man beställer och betalar för sin mat digitalt.De hade även samarbete med Starbucks på Fjord FSTR för kaffe med tillbehör. Tallink har väl liknande koncept med Burger King på färjorna mellan Helsingfors och Tallinn. Ett samarbete med Hesburger/Max skulle kanske kunna vara ett alternativ för Viking Line här!

Ser man till frakten tror jag nog att chaufförerna kommer föredra längre vila i modernare hytter och egna anpassade utrymmen på Glory/Grace. Det blir nog så att många som reser med egen bil kommer välja det billigare alternativet senare avgång eller snabbare överfart under dagen. De som betalar lite extra för att ta med bilen på färjan från Stockholm ryms då förhoppningsvis på separata däck 5 för personbilar. Fler lastbilar och trailers kan då obehindrat lastas på däck 3 utan massa ramper och hängdäck nere på däck 4. Amorella och Rosella kan istället få trixa med hängdäck och ramper för personbilar ute i Kapellskär med mer tid i hamn. Under högsäsong kanske det går att klämma in några fler turer med Amorella och Rosella om det finns behov och lönsamhet i det.

Tjärv1
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Tjärv1 »

Ett samarbete med Eckerö är ju något som flera här och på landgången föreslagit tidigare!

Min första tanke var att försöka chartra M/s Finlandia men jag ångrade mig snabbt då både VL och EL antagligen bör värna om sina egna varumärken för passagerartrafiken. Om Viking Line istället kunde inleda samarbete på fraktsidan! Eckerö har väl redan visst samarbete med DFDS!? Skulle vara intressant om Viking Line kunde gå in som tredje samarbetspart! De kan kanske köpa eller chartra någon lämplig Ro-Pax från DFDS som ersätter med nybyggen på Klaipeda och på rena fraktlinjer. Kanske kommer de även ersätta sina kryssningsfärjor mellan Oslo-Köpenhamn med vätgasprojektet?

Gabriella och Cinderella kan nog göra avstickare till Tallinn som tidigare för att stötta Viking XPRS!
Senast redigerad av Tjärv1 den ons 21 jul 2021, 14:41, redigerad totalt 1 gånger.

Henrik
Inlägg: 628
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Henrik »

Tjärv, its not enough to get a competitive time table for the freight customers...far from it..

Johan Björklund
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 27 apr 2019, 22:34

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av Johan Björklund »

peterpan skrev: ons 21 jul 2021, 10:50
Henrik skrev: ons 21 jul 2021, 07:39 I like it in general but you forgot Hel-Tal. Here VL and Eckero are generating profit but VL due to their one ship service fails to attract freight. Someth must be done here.Also, how suitable are Amorella and Rosella for freight? Not soooo. 😀
You’re right. VL needs another ship on HEL-TLL. Obviously Amorella, if my KAP-MAR-NÅD comeback plans are scrapped.
Amorella and Rosella are not ideal for freight, your right again, but they are cheap and they are already here. In my vision the KAP-MAR-NÅD should not have the normal VL full service koncept. Instead smaller crews, simplified buffet and cafeteria, no bar show, live bands or DJs. Just a cruise host that handles everything from playing “bingo with the elderly” to being a troubadour in the buffet restaurant on weekends. My idea was to re-introduce the KAP-MAR-NÅD in the cheapest possible way just to sabotage for Finnlines (and other cargo operators). If Rosella and Amorella would sail with filled car decks, the profit margin for Finnlines fancy expensive new buildings would be gone. And if the VL ships are full you could always charter an older cheap cargo ferry for trailers, or just enjoying fully booked ships and nice profits. 👍😊
Håller helt med dig i hela ditt uppläggsförslag. Och, funkar det inte så in med Amorella på Hel-Tal och Rosella kan återgå till dagens trafik.
Användarvisningsbild

pepe57
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:22
Ort: Kyrkslätt

Re: Viking Line - Linjer & Fartyg

Inlägg av pepe57 »

Att Ålänningarna skulle kunna börja sammarbeta,glöm det,de har aldrig kunnat göra förut, hur skulle de nu kunna göra någonting sådant,vakna till
verkligheten,den enorma avundsjukan,bottenlösa bitterheten mot andra företagare,oändliga snålheten,ligger djupt.Se bakot i tiden på -70,-80 talet
hur många präglande tank,last,passagerar rederier det fanns i öriket då och vad finns kvar?Om de hade kunnat sammarbeta och delat på kakan så
tippar jag att de flesta skulle ha klarat sej,men att vara på luven på varandra och den grymma avundsjukan så ser vi resultatet idag!
Skriv svar