Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Markmeister89
Inlägg: 331
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:16
Ort: Åland
Kontakt:

Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Markmeister89 »

Tänkte att det kanske är klokt att starta en tråd om Finnlines nybyggen för Kapellskär-Långnäs-Nådendal som planeras att levereras 2023.

Här är en pressrelease om fartygen och några renderingar av interiören och exteriören.

Källa: https://www.finnlines.com/company/news- ... 5T0BAjqXc4
117904529_10221780719099703_4202037456981098201_n.jpg
117904529_10221780719099703_4202037456981098201_n.jpg
117904529_10221780719099703_4202037456981098201_n.jpg (48.85 KiB) Visad 3884 gånger
news-2-2020-600x3xx200506_arcade_havainnekuva.jpg
news-2-2020-600x3xx200506_arcade_havainnekuva.jpg
news-2-2020-600x3xx200506_arcade_havainnekuva.jpg (104.74 KiB) Visad 3884 gånger
news-2-2020-800x450-200515_sauna_havainnekuva_002.jpg
news-2-2020-800x450-200515_sauna_havainnekuva_002.jpg
news-2-2020-800x450-200515_sauna_havainnekuva_002.jpg (177.52 KiB) Visad 3884 gånger
news-2-2020-800x450-200615_shop_havainnekuva_002.jpg
news-2-2020-800x450-200615_shop_havainnekuva_002.jpg
news-2-2020-800x450-200615_shop_havainnekuva_002.jpg (210.39 KiB) Visad 3884 gånger

Emil G
Inlägg: 216
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Emil G »

Ser väldigt intressanta ut. Om man läser artikeln framkommer det ju väldigt tydligt också att Finnlines på allvar vill börja konkurrera med Viking och Tallink om passagerarna med satsningar på grupp- och konferensresor, utökat restaurangutbud, större taxfree, större lekytor för barn och fler hyttkategorier.
The Company is also putting more effort on premium travel, and the new ro-pax vessels will offer adequate premises to new passenger segments such as groups and conference customers. These new vessels can carry double the amount of passengers than the previous ro-pax vessels.
The interior design has been inspired by the archipelago, which can be enjoyed through extremely wide windows and more spacious outdoor deck. The heart of the new vessels is the Arcade area that includes Finnlines’ largest Duty-Free Shop, approx. 400 m2.

The new on board experiences include a premium lounge with its pop-up shop and a large spa area. The traditional sauna will be turned into a unisex sauna concept, consisting of one steam room and two saunas with a great sea view. Also, kids will have both outdoor and indoor play areas.

In terms of dining on board, there will be more options in addition to the traditional buffet. Locally produced goods will be favoured and a new Summer bar will serve outdoors seasonally.
Finnlines is adding options also for the cabins by introducing new cabin categories (e.g. Comfort, Family) and adding more cabins for passengers travelling with their pets. Overall, in the new Superstars will be over 100 more passenger cabins than on the previous ro-pax vessels.
Man har redan sina fraktkunder, med rätt marknadsföring och en attraktiv tidtabell lär passagerarna också komma.

Trådstartare
Markmeister89
Inlägg: 331
Blev medlem: lör 16 mar 2019, 14:16
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Markmeister89 »

Ja man har ju finansiering iaf, Grimaldi-gruppen har en ganska stadig kassa.

Tjärv1
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Tjärv1 »

Har inte designen slätats ut lite väl mycket sedan tidigare renderingar?

https://www.finnlines.com/sites/default ... hoto_1.pdf
https://www.finnlines.com/sites/default ... hoto_2.pdf
https://www.finnlines.com/sites/default ... hoto_3.pdf

Kanske bättre utnyttjat utrymme och mindre växthuseffekt med mer lodräta rutor men mindre elegant och betydligt mindre strömlinjeformat!
Användarvisningsbild

/jes
Inlägg: 101
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 09:02
Ort: Lidingö/Bettna

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av /jes »

Allvarlig konkurrent om den finska publiken, ja. Kapellskär lockar inte svenskarna, den erfarenheten har Viking liksom Silja en gång med Norrtälje. Vikings satsning på Åbo-linjen känns ganska logisk med nya fartyg och inte minst ny tidtabell.

Tjärv1
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Tjärv1 »

/jes skrev: tor 20 aug 2020, 16:31 Allvarlig konkurrent om den finska publiken, ja. Kapellskär lockar inte svenskarna, den erfarenheten har Viking liksom Silja en gång med Norrtälje. Vikings satsning på Åbo-linjen känns ganska logisk med nya fartyg och inte minst ny tidtabell.
För 5km last är nog inte närheten till Stockholmstrafiken något som lockar! Nu handlar det ju om bilfärjor och att de flesta tar bilen till färjan. Förbifarten kommer nog underlätta att ta sig till Kapellskär.

Ny tidtabell? VL vill nog behålla nuvarande tider eller möjligtvis byta till något närmre Tallinks tidtabell vilket skulle påverka Tallinks tider i Åbo och Mariehamn.

Emil G
Inlägg: 216
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Emil G »

/jes skrev: tor 20 aug 2020, 16:31 Allvarlig konkurrent om den finska publiken, ja. Kapellskär lockar inte svenskarna, den erfarenheten har Viking liksom Silja en gång med Norrtälje. Vikings satsning på Åbo-linjen känns ganska logisk med nya fartyg och inte minst ny tidtabell.
Fast både Siljas och Vikings nedläggning av kortlinjerna berodde väl till stor del på att man inte hade lämpligt tonnage? Norrtäljelinjen gick såvitt jag läst mig till bra så långe man körde med Skandia och Nordia men sen kom det betydligt större färjor som gjorde att man drabbades av rejäl överkapacitet och linjen började gå med förlust kombinerat med oljekrisen. Viking lade väl till stor del ner för att man fick brist på lämpligt tonnage efter Slites konkurs när man behövde lappa och laga för att hålla igång huvudlinjerna från Stockholm och tillväxtlinjen på finska viken.

Tror egentligen att Kapellskär är ganska vettigt om man lyckas få till en attraktiv tidtabell och där ger den kortare sträckan en större flexibilitet. För bilister gör det egentligen ingen skillnad om man ska åka ut till Kapellskär eller till Stockholm, norrifrån är det ganska identisk restid och söderifrån tar det drygt en timme längre att köra ut till Kapellskär. Får man till konkurrenskraftiga biljettpriser, en vettig tidtabell och någon form av kollektivtrafik till hamnen för fotresenärer så tror jag absolut att man ska kunna locka även svenska resenärer. För de som ser färjan som en transportsträcka som man vill få avklarad snabbast möjligt innan man reser vidare men samtidigt vill resa bekvämt tror jag definitivt att man kommer locka passagerare från bägge länderna.

Sen kommer man så klart aldrig nå Viking-Tallinks passagerarvolymer men det är ju helt klart inte målet, bildäcksvolymerna lär man dock kunna ge kamp om. Min bild är att Finnlines gått ganska obemärkt förbi för den stora massan och man har ju aldrig heller marknadsfört sig fram tills för några år sedan när man började gå in via Långnäs och bli lite mer offensiva och inte bara nöja sig med frakt och de passagerare som Googlat "färja sverige nådendal".

Det blir spännande att se vart det slutar iallafall, inom några år kommer iallafall tre stycken nya moderna ro-paxfärjor vara i trafik mellan Sverige och Finland så då återstår det att se hur den resande allmänheten tar emot dessa nymodigheter.

Stenaline123
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 28 okt 2019, 17:25

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Stenaline123 »

Jodå stor Skillnad på Kapellskär och Stockholm

Speciellt för frakten, lastbilarna åker gärna från Stockholm då de får en längre vila. Samma med bil varför åka längre än du behöver...

Silja LINE körde nu under Corona från Kapellskär och fick höra att lastbilschaufförna de har inte var glada... tur att de bytte tillbaka sedan.
Användarvisningsbild

Lökpåse
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 jul 2019, 17:53

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Lökpåse »

Väljer bort Stockholm alla dagar i veckan bara det är möjligt, bara att slippa 08orna är värt den lilla extra körtiden till Kapellskär, sen ser jag ingen större poäng i att snurra in centrala Stockholm för att åka över Östersjön heller.. Dessa bilder ser väldigt inntresanta ut, hoppas verkligen det blir så i slutändan med, och att man kommer kunna kryssa!!

Emil G
Inlägg: 216
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:46

Re: Superstar Class: Finnlines Nybyggen för Kapellskär-Nådendal

Inlägg av Emil G »

Stenaline123 skrev: tor 20 aug 2020, 19:31 Jodå stor Skillnad på Kapellskär och Stockholm

Speciellt för frakten, lastbilarna åker gärna från Stockholm då de får en längre vila. Samma med bil varför åka längre än du behöver...

Silja LINE körde nu under Corona från Kapellskär och fick höra att lastbilschaufförna de har inte var glada... tur att de bytte tillbaka sedan.
Fast man borde väl ändå få sin dygnsvila på KAP-NÅD? Sen har väl aldrig frakten varit något större problem heller för Finnlines och lär inte vara så framöver heller, speciellt inte om man får effektivare lastning- och lossning och allmänt bättre färjor för godstransport.

Sen varför man skulle köra längre än man behöver är väl huvudsakliga argumentet att du får en rejält kortare restid, särskilt om du ska norröver. Du kan komma långt på de över tre timmarna som spenderas i Furusundsleden om du istället kör E18 eller via Knivsta samtidigt som du slipper Stockholmstrafiken. Samma med Stenas Lettlandslinje, du sparar mycket tid på att köra från Ventspils till Riga respektive Nynäshamn till Stockholm istället för att puttra i Rigabukten och Sandhamnsleden.

Kapellskär - Nådendal är den snabbaste vägen mellan i princip hela Mellansverige och Finland och för de som reser ofta eller bara ser färjeturen som ren transport är jag ganska säker på att nya bekväma färjor med kortare restid än vägen över Stockholm är ett välkommet alternativ. Sen handlar så klart mycket om tidtabellen, kort restid spelar inte så stor roll om ankomst och avgång är mitt i natten...
Skriv svar