Är stena saga såld

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Victory

Re: Är stena saga såld

Inlägg av Victory »

Kehinde skrev: lör 19 dec 2020, 12:19
Vi kan väl komma överens om, att registerton är volym och inte vikt och ett fartygs tomvikt är total ointressant eftersom avgifter i t.ex. hamnar räknas efter tonnaget mig veterligen och inte någon påhittad tomvikt.
DWT är vad ett fartyg lastar och vad man har i förråd av alla dess slag ombord och det är en vikt och den kan skilja mellan de olika platser, som fartyget ifråga lastar, årstider och rutter.
Alla fartyg har ett lastmärke som förutom huvuddäckets läge även anger hur mycket ett fartyg kan lastas ner i förhållande till huvuddäck och dessa lägen beror på hur salt vattnet, var på jorden man befinner sig och om det är vinter eller sommar samt sist och inte minst den trad fartyget går på.
Notera, att bildäcket på en färja är huvuddäck och det lägst liggande däcket och det har jag förstått är vad många kallar 0-däck. Det är från det här däcket alla märkningar i lastmärket utgår.
Krångligare än så är det faktiskt inte :roll:
:thumme: Sjukt bra förklarat! Forumet när det är som bäst :D

Trådstartare
rederiet

Inlägg av rederiet »

Är hon såld jag har en bok om henne från när hon gick för silja där man får följa några som jobbar på henne .
Men är hon såld eller vad händer

Henrik

Inlägg av Henrik »

danneh

Inlägg av danneh »

Saga bunkras just nu av Fox Luna, så frågan är om hon skall lämna Uddevalla eller om det bara är för elen ombord?

Andreas Karlsson

Inlägg av Andreas Karlsson »

Hon finns inte med i lotslistan för tillfället. Uddevalla hör till Marstrands lotsområde. Jag har ingen aning om något är på gång eller om hon blir kvar tillsvidare.

https://app.sjofartsverket.se/pilotinfo

boathansm

Inlägg av boathansm »

Sassnitz får bunkring også.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

I en tidigare tråd diskuterades att hon i våras sålts inom bolaget...
Skrottefar skrev: lör 28 mar 2020, 21:48
boathansm skrev: lör 28 mar 2020, 20:48 Ryktes om at Stena Saga seiler ut fra Gøteborg i morgen, angtagelig til Uddevalla først og at båten er solgt innad i Stena, men ikke bekreftet.
De har solgt til seg selv? Må jo da være et datter-selskap, og da tenker jeg irske-sjøen eller deromkring
Till Stena Ro-Ro! Hur är det med ägandet hittills hon har väl ägts av ett Stena-bolag i Stockholm med Stockholm som hemmahamn. Enligt FoF har hon väl ägts av samma bolag i Stockholm sedan hon såldes av Johnson Line och chartrades tillbaka sista tiden på Stockholm Helsingfors från 1988?

Stena Ro-Ro har iallafall erbjudits henne som sjukhusfartyg sedan i våras ifall något land i närheten har behovet av ett.
https://www.stenaroro.com/stena-offerin ... ital-ship/

Trådstartare
rederiet

Inlägg av rederiet »

Om hon ägs av Stena roro borde hon stå med i den nya stena roro boken . Detta gör hon inte vad jag sett som fick boken i jul .
Men dom äger henne på stena roro men hon står inte med i boken .

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

rederiet skrev: tis 29 dec 2020, 18:23 Om hon ägs av Stena roro borde hon stå med i den nya stena roro boken . Detta gör hon inte vad jag sett som fick boken i jul .
Men dom äger henne på stena roro men hon står inte med i boken .
Kan ju ha att göra med när boken tyckts. Förmodligen långt innan hon sålts.

Trådstartare
rederiet

Inlägg av rederiet »

Jo men ägs hon av stena roro borde hon stå med .
Skriv svar