Evergreen och stopp i Suez

Alla typer av lastfartyg.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Risberg »

Rederier erbjuds möjlighet att anlöpa Göteborg

https://www.sjofartstidningen.se/rederi ... -goteborg/
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Floridavatten
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 17:04

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Floridavatten »

Risberg skrev: ons 31 mar 2021, 23:28 Rederier erbjuds möjlighet att anlöpa Göteborg

https://www.sjofartstidningen.se/rederi ... -goteborg/

Perfekt, hamnarbetarna gnuggar händerna nu får dom en chans att strejka igen.
Användarvisningsbild

/jes
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 09:02
Ort: Lidingö

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av /jes »

Men nu har hamnarbetarna i Göteborg fått och skrivit på avtal. Inte för att det hindrar en vild strejk men utgångsläget är lite annorlunda.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Risberg »

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Lars H
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Lars H »

Inte helt oväntat har rederiet förklarat händelsen som ”Gemensamt Haveri”. En process som garanterat tar lång tid att genomföra. Samtidigt tvår, inte heller oväntat, Suez Canal Authority, sina händer om allt ansvar gällande olyckan.

Allt medan det på sociala medier i arabvärlden, sprids ett populärt men galet rykte om att fartygets befälhavare var Egyptens förste och ende kvinnliga sjökapten, med undermeningen: Där ser man hur det går om man släpper fram kvinnor!

Lars H
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Lars H »

Här en rätt intressant artikel om bla storlek, containerfartyg och Suez.

https://maritime-executive.com/editoria ... -grounding
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Risberg »

Lars H skrev: lör 03 apr 2021, 17:11
Allt medan det på sociala medier i arabvärlden, sprids ett populärt men galet rykte om att fartygets befälhavare var Egyptens förste och ende kvinnliga sjökapten, med undermeningen: Där ser man hur det går om man släpper fram kvinnor!
Den kvinnliga kaptenen ifråga befann sig på ett helt annat fartyg någon helt annanstans.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pA ... e-sjokkert
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Kehinde
Inlägg: 253
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 13:48

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Kehinde »

Ibland måste man nog hålla isär begreppen, när det gäller artiklar angående sjöfart och hur även tidskrifter med en viss anknytning till sjöfart far med lite missvisande information.
T.ex. kapten och sjökapten inom handelssjöfarten är normalt en titel medan befälhavare den tjänsteställning, som högste/a bestämmaren ombord har.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Risberg »

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Lars H
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Lars H »

Veckans grundstötningar i Suez so far:

”Groundings in the canal are a periodic occurence, but rarely result in a major disruption. On Tuesday, two vessels in a northbound convoy briefly went aground in the canal's southern section, according to shipping agency GAC. The cause was a loss of power aboard the tanker Rumford, the agency said, and the tanker behind Rumford grounded as well. The incident briefly delayed four additional vessels that were located behind Rumford in the convoy.

Both tankers were quickly refloated with tug assistance and traffic carried on with minimal interference, GAC said. As of Wednesday morning, Rumford had exited the north end of the canal and was under way in the Mediterranean. ”
Skriv svar