Problem på Nordsjön

Alla typer av lastfartyg.

Mistluren

Problem på Nordsjön

Inlägg av Mistluren »

Tim S.

Re: Problem på Nordsjön

Inlägg av Tim S. »

Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Skrottefar

Inlägg av Skrottefar »

Nå er alle evakuert fra fartøyet, og det betyr vel at risikoen for ytterligere slagside og kantring er til stede siden det ikke lenger er noen igjen om bord, eller?
https://www.tv2.no/nyheter/13926421/
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Skrottefar skrev: mån 05 apr 2021, 21:37 Nå er alle evakuert fra fartøyet, og det betyr vel at risikoen for ytterligere slagside og kantring er til stede siden det ikke lenger er noen igjen om bord, eller?
Vil tro det, tyder jo på at de siste fire ikke tør å være ombord lenger. På den annen side klarte de tydeligvis å rette opp skipet fra 30 til 15 grader slagside før de forlot.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Skrottefar

Inlägg av Skrottefar »

Risberg skrev: mån 05 apr 2021, 21:39
Skrottefar skrev: mån 05 apr 2021, 21:37 Nå er alle evakuert fra fartøyet, og det betyr vel at risikoen for ytterligere slagside og kantring er til stede siden det ikke lenger er noen igjen om bord, eller?
Vil tro det, tyder jo på at de siste fire ikke tør å være ombord lenger. På den annen side klarte de tydeligvis å rette opp skipet fra 30 til 15 grader slagside før det forlot.
Sant nok, men det klarte de jo ved å manøvrere skipet slik at det rettet seg opp såpass at slagsiden ikke ble så alvorlig.
Det ble jo også sagt at det kom vann inn under dekk som førte til slagsiden, i tillegg til last som var forskjøvet, og det kan umulig bli noe bedre når skipet nå bare driver uten maskinkraft.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Skrottefar

Inlägg av Skrottefar »

Risberg skrev: mån 05 apr 2021, 22:02 https://gcaptain.com/yacht-transport-sh ... ff-norway/

Utilstrekkelig sikret last?
Må jo være det, for som de skriver på vg.no:
Det som har skjedd er at thrustere, som har blitt fraktet under dekk, har løsnet og forskjøvet seg slik at skipet har fått slagsiden og tatt inn vann
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Skrottefar skrev: mån 05 apr 2021, 22:29
Det som har skjedd er at thrustere, som har blitt fraktet under dekk, har løsnet og forskjøvet seg slik at skipet har fått slagsiden og tatt inn vann
Det var jo interessant, jeg trodde umiddelbart at det var en av småbåtene.

Jeg reiste med fraktskipet MONTEBELLO fra Buenos Aires til Rotterdam i desember 1999. I en storm i Biscaya begynte en caterpillar på dekk å flytte på seg. Jeg skal si kaptein var lite happy for det. De hadde ikke meget å sikre den bedre med heller. Men det endte godt. Jeg glemmer imidlertid aldri alle de containers som hadde blåst over ende i Rotterdam havn.

Skrottefar

Inlägg av Skrottefar »

Risberg skrev: mån 05 apr 2021, 22:38
Skrottefar skrev: mån 05 apr 2021, 22:29
Det var jo interessant, jeg trodde umiddelbart at det var en av småbåtene.

Jeg reiste med fraktskipet MONTEBELLO fra Buenos Aires til Rotterdam i desember 1999. I en storm i Biscaya begynte en caterpillar på dekk å flytte på seg. Jeg skal si kaptein var lite happy for det. De hadde ikke meget å sikre den bedre med heller. Men det endte godt. Jeg glemmer imidlertid aldri alle de containers som hadde blåst over ende i Rotterdam havn.
Av det jeg har sett av bilder og video så ser det ut som at båtene på dekk er stabile, så det er nok under dekk hvor det har vært laste-forskyvning
Skriv svar